Foto: iStockPhoto

Slik blir du mer respektert på jobben (del 2)

Respekt og anseelse er viktige valutaer på arbeidsplassen. I vår serie med tips får du verktøyene til å omsette respekt til suksess.

Som nevnt i første del av denne artikkelserien, forbinder mange det å bli respektert med å ikke være veldig hyggelig. Det stemmer ikke. Du kan bli likt og respektert samtidig. Vi har noen enkle tips som kan forbedre arbeidshverdagen din, samtidig som du høster respekt og anseelse. Her er flere av våre tips.

11. Lytt ordentlig etter

Ingenting får folk til å miste respekt for deg raskere enn hvis fokuset ditt er et annet sted når de snakker med deg. Neste gang du snakker med en kollega, engasjer deg. Ha et åpent kroppsspråk, ikke la andre ting distrahere deg, og still oppklarende spørsmål som viser at vedkommende har din fulle oppmerksomhet.

12. Bry deg om folk

Å være «all business» hele tiden vil ikke gjøre deg veldig godt likt. Ta deg tid til å spørre folk om hvordan de har det. Du vil bli overrasket over hvor positivt et enkelt «hvordan går det?» vil bli mottatt!

Dypdykk: Slik blir du en bedre lytter

13. Bit deg merke i småting

Vær oppmerksom og noter deg små detaljer om folk – som for eksempel hva ektefellen eller barna deres heter, hva de gjør i helgene, hobbyene deres, hvor de planlegger å feriere og lignende. Still dem spørsmål om disse tingene eller referer til de mens du snakker med dem. Det viser at du faktisk lytter – og at du til og med bryr deg om dem.

14. Ei dine feil

Ingen er perfekte. Faktisk vil kundene, kollegaene og sjefene dine bli litt mistenkelig hvis du aldri gjør en eneste feil. Vær heller ærlig når du glipper. Det viser dem at du er trygg og ydmyk nok til å innrømme dine feil. Det er en egenskap som de aller fleste respekterer.

15. … og fortell hvordan du skal rette opp feilen

Når det er sagt – at du bare innrømmer en feil uten å gjøre noe mer, er langt fra ideelt. I stedet, ha en plan klar for hvordan du skal rette opp i feilen. Er du ikke sikker på hva du skal gjøre? Finn noen alternativer og spør personen du snakker med om hens tanker.

16. Søk tilbakemelding

Søk tilbakemeldinger fra folk rundt deg! Det viser ydmykhet, faglig nysgjerrighet og en lyst til å utvikle deg selv. Vær proaktiv og etabler noen faste møteplasser med sjefen din og teammedlemmene dine hvor de kan gi deg konstruktive tilbakemeldinger.

17. … og gi tilbakemeldinger til andre

Det skader ikke å gi tilbakemelding til andre. Alle liker å høre at de gjør en god jobb, og å bli bedre hvis de ikke leverer på riktig nivå. Du vil ikke bli kontorets kritiker eller besserwisser, men hvis du brenner inne med viktige tilbakemeldinger bør du heller dele. Konstruktiv kritikk er viktig for forbedring.

Dypdykk: Slik kan du forbedre utstrålingen din

18. Aldri si «det er ikke min jobb»

Er papirkurven full? Tøm den. Ser du kollegaen din slite med å bære konferansestanden? Ta en av posene. Det viser at du er villig til å bidra, selv på små ting. Selv om det ikke er en del av jobbeskrivelsen din, og du er overkvalifisert til oppgaven. Det viser at du ikke tenker for høyt om deg selv og at du er villig til å gjøre det som trengs for at bedriften skal lykkes. Det er noe folk respekterer.

19. Forutse behov

«Jeg har allerede begynt på det,» er det alle ledere vil høre. Det betyr at du er proaktiv snarere enn passiv, at du tar initiativ og evner å tenke selvstendig.

20. Gjør stas på folk

Om det så er å ta med en ekstra kaffe på vei til jobb til prosjektlederen din, eller at du kjøper blomster til en kollega du vet har hatt en tøff uke. Små oppmerksomheter kan bety mye for mottakeren, og de sier mye om hvem du er som person.

Vil du vite mer? Les flere tips til på arbeidsom.no.

Kilde: The Muse