Slik sikrer du deg sommerjobb

Slik sikrer du deg sommerjobb

Mange bedrifter planlegger sommerbemanningen i god tid før ferien. Hvis du ønsker deg sommerjobb må du være klar til å søke jobb allerede nå, selv om sommeren er langt unna.

Høysesong til våren

Selv om noen begynner nå, venter de fleste virksomhetene et par måneder til med å finne sommervikarer.

– Fra mars til mai er det høysesong for å skaffe seg sommerjobb, forteller konserndirektør Sølvi Spilde Monsen i Manpower.

Men heller ikke etter den tid er alt håp ute.

– En god del virksomheter oppdager ganske sent at de trenger flere personer i løpet av sommeren enn det de først hadde tenkt, forklarer Spilde Monsen.

Slik finner du ledige jobber

Noen arbeidsgivere annonserer etter sommervikarer. Det er lurt å lete etter annonser i avisen, på Finn.no. og på nettsidene til kommunen du bor i eller et selskap du vil jobbe for. Men det er slett ikke alle som lyser ut ledige sommerjobber.

– Mange sommerjobber formidles via bekjentskaper. Et godt råd er å gå gjennom kontaktlisten på telefonen din og i sosiale medier, og sende en henvendelse til dem du tror kan hjelpe deg med å få jobb, sier Sølvi Spilde Monsen.

Også bemanningsbyråer som Manpower har et stort behov for ekstra bemanning om sommeren. Derfor er det lurt å legge inn en CV via byråenes nettsider.

Lag deg en CV

Arbeidsgiverne får ofte svært mange sommerjobbsøknader. Det gjelder å skille seg ut i bunken, slik at den som ansetter blir oppmerksom på akkurat deg.

– Det er viktig at du tilpasser søknaden til den jobben du ønsker. Få frem at du brenner for å gjøre en god jobb i akkurat den bransjen og det firmaet du søker hos, sier Spilde Monsen.

Han råder deg til å sette opp en CV der du forklarer hvem du er, hva du kan, hvilken erfaring du har og i hvilke tidsrom du kan jobbe.

Sommerjobb er smart

En sommerjobb kan bli verdifull senere i livet. Når du skal søke andre jobber, er det viktig å ha både arbeidserfaring og referanser.

– Referanser fra en sommerjobb kan være helt avgjørende. Har du referanse fra en arbeidsplass, har du bevist at du er en ansvarsfull person som kommer når du skal og utfører arbeidsoppgavene dine. Det er det ikke alle som kan skilte med. Da har du plutselig et konkurransefortrinn, sier Sølvi Spilde Mosen.