Nye Mazda CX-5 med 5 stjerner i Euro NCAP

Nye Mazda CX-5 har blitt rangert som en av de sikreste familiebilene på markedet.

Det er klart etter at Euro NCAP, den uavhengige organisasjonen som vurderer sikkerheten til nye biler i Europa, har tildelt nye Mazda CX-5 den maksimale sikkerhetsutmerkelsen: fem stjerner.

Stjernene ble tildelt etter omfattende krasjtesting og evaluering av de sofistikerte sikkerhetssystemene som er standard på den nye modellen. Nye Mazda CX-5 leverte glimrende resultater på beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere.

Jeff Guyton, direktør i Mazda Motor Europa, uttalte: “Sikkerheten til dem som kjører bilene våre, og de rundt dem, er veldig viktig for Mazda. Fem stjerner i Euro NCAP reflekterer dette. “

Mazda CX-5: Advanced Smart City Brake Support

Det er grunnmodellen som testes av Euro NCAP, og blant utstyret som er standard selv på laveste utstyrsnivå i CX-5 er Advanced Smart City Brake Support (SCBS). SCBS er en form for autonom nødbrems som aktivt hjelper føreren unngå en potensiell kollisjon, eller i det minste redusere hastigheten og dermed omfanget av en ulykke. Systemet bruker et fremoverrettet kamera til å overvåke veien foran bilen i hastigheter mellom 4 og 80 km/t. Systemet kan automatisk stoppe eller redusere bilens hastighet når det er fare for å kollidere med en bil eller fotgjenger foran bilen.

• Biltrafikk

Om Mazda Motor Norge

Mazda Motor Norges ble etablert med vikning fra 1.april 2004. Inntil da hadde Kolberg Motors hatt importen av Mazda til Norge siden de startet importen i 1967. Med Mazdas nye milenniumplan startet Mazda produksjon og lansering av en rekke helt nye Mazda modeller, først ut var Mazda6  i 2002 og deretter fulgte de andre modellene; Mazda2, Mazda3, Mazda RX-8, Mazda5 osv.