Forhåndsgodkjent refusjon for Vi-Siblin og Lunelax

(Oslo, 20.8.) Statens Legemiddelverk har godkjent refusjon for Vi-siblin og Lunelax for pasienter som har IBS-C (Irritabel-tarmsyndrom med forstoppelse).

Etter Legemiddelverkets vurdering er de faglige kriteriene for forhåndsgodkjent refusjon i Legemiddelforskriften § 14-13 oppfylt for ispaghulafrøskall til behandling av Irritabel-tarmsyndrom med forstoppelse (heretter IBS-C).

Dette er en langvarig sykdom; symptomene enkelte pasienter opplever gjør at den også faller inn under vilkåret om alvorlig sykdom. Legemiddelverket vurderer at ispaghulafrøskall (som både Lunelax og Vi-siblin består av) har en klinisk relevant virkning hos pasienter med IBS-C.

Effektive produkter

Klinisk ernæringsfysiolog Kristine Møller er glad for støtten til å kjøpe disse produktene:

– For alle som er avhengige av Vi-siblin og Lunelax, vil det bli en enklere hverdag når man får økonomisk støtte til å anskaffe disse. Produktene kan være veldig effektive og er til god hjelp; da er det gull verdt å slippe å tenke på kostnader, sier Kristine.

Hun har ikke brukt Lunelax i behandling enda, men har gode erfaringer med Vi-siblin.

– Jeg har pasienter som har utrolig god effekt Vi-siblin, og som nå kan spise hva de vil og så supplere med poser med Vi-siblin for å få bedre konsistens på avføringen. Dette resulterer i god livskvalitet, siden de ikke må legge om kosten voldsomt. Det at produktene kan tilsettes i nærmest all mulig mat er også en veldig stor fordel, sier klinisk ernæringsfysiolog Kristine Møller.

Bra for pasientene

Eirik Sverrisson er ansvarlig for ispaghulafrøskall-produktene Lunelax og Vi-siblin i Norge. Han er glad for Legemiddelverkets beslutning.

– Endelig kom det refusjon til de som har IBS-C, dette vil det nok settes stor pris på av denne pasientgruppen, sier Sverrisson.

– Visiblin og Lunelax har både doseposer og pulver i boks. Dette gjør det enkelt å finne en pakning som passer pasientens behov. På informasjonssiden www.Mageguiden.no finner man også tips og råd om hvordan produktene kan brukes i matlaging.

• Medisin, legemiddel

• lunelax