MEDTRONIC SLUTTFØRER OPPKJØPET AV COVIDIEN

DUBLIN, Irland – 26. januar 2015 – Medtronic plc (NYSE: MDT), en global leder innen medisinsk teknologi, tjenester og løsninger, kunngjorde i dag at de har sluttført det tidligere annonserte oppkjøpet av Covidien plc (NYSE: COV). I henhold til vilkårene i oppkjøpsavtalen er Medtronic, Inc. og Covidien plc nå slått sammen under Medtronic plc. Aksjehandel av Medtronic plc forventes å starte på New York Stock Exchange (NYSE) under symbolet "MDT" tirsdag 27. januar 2015.

“Kulmineringen av dette oppkjøpet markerer en milepæl i vår bransje og skaper et selskap som er unikt utformet for å lindre smerte, restituere helse og forlenge levetiden til flere pasienter over hele verden. Vi kan nå slå sammen de omfattende og innovative egenskapene til både Medtronic og Covidien med et underliggende mål om å løse helsevesenets største utfordring – utvide tilgang og forbedre kliniske resultater, samtidig som vi reduserer kostnadene“, sier Omar Ishrak, styreformann og administrerende direktør i Medtronic. “Dette er en spennende dag for våre ansatte når vi nå offisielt går sammen om å følge vårt felles engasjement om å møte universelle helsebehov og akselerere Medtronics tre fundamentale behandlingsstrategier, innovasjon, globalisering og økonomiske besparelser.  Vi vet at våre samlede selskaper kan få en reell og meningsfylt innvirkning på folks liv – bidra til å behandle flere mennesker, på flere måter og på flere steder rundt om i verden.”

Aksjehandel av Covidien og Medtronic, Inc. opphørtet på New York Stock Exchange ved utgangen av dagen i dag. Kontant-og-aksjetransaksjonen er verdsatt til ca. $49,9 milliarder, basert på Medtronics sluttaksjekurs på $ 75,59 per aksje 26. januar 2015.  I henhold til vilkårene i transaksjonen, har hver ordinære Covidien-aksje utestående som følge av kursen, blitt konvertert til retten til å motta $35,19 i kontanter og 0,956 av en ordinær Medtronic plc.-aksje. Hver ordinære Medtronic, Inc.-aksje har som følge av sluttføringen blitt konvertert om til retten til å motta en ordinær Medtronic plc.-aksje. Medtronics finansielle rådgivere er Perella Weinberg Partners LP og deres juridiske rågivere er Clearly Gottlieb Steen & Hamilton LLP og A&L Goodbody. Covidiens finansielle rådgiver er Goldman Sachs og deres juridiske rådgivere er Wachtell, Lipton, Rosen & Katz og Arthur Cox.

Lukkingen av transaksjonen påvirker ikke Medtronic, Inc. sine skattemessige resultater for tredje kvartal, som ble avsluttet i forrige uke, fredag 23. januar 2015. Selskapet forventer å komme med en finansiell oppdatering om skattemessig inntjening for tredje kvartal på telefonkonferansen tirsdag 17. februar 2015. For mer detaljert informasjon: Medtronic plc Revenue Reporting Changes and Historical Financials

Medtronic plc har sine lederkontorer i Irland, der begge selskapene har mangeårig tilstedeværelse. Selskapet kommer fortsatt til å ha sitt operative hovedkontor i Minneapolis. Medtronic har en omfattende produktportefølje, en mangfoldig vekstprofil og bred geografisk rekkevidde, med mer enn 85 000 ansatte i mer enn 160 land.

For mer informasjon, se http://www.medtronic.com/.

# # #

Any forward-looking statements are subject to risks and uncertainties such as those described in Medtronic's periodic reports on file with the Securities and Exchange Commission. Actual results may differ materially from anticipated results.

• Entreprenørskap

• covidien
  • financial report

Pressekontakt Director of Corporate Communications, EMEA PR & Communication +45 51990833