MEDTRONIC SURETUNE™3 FÅR CE-MERKING FOR BEHANDLING MED DYP HJERNESTIMULERING

MEDTRONIC SURETUNE™3 FÅR CE-MERKING FOR BEHANDLING MED DYP HJERNESTIMULERING

Data presentert på i Berlin på World Society for Stereotactic and Functional Neurosurgerys 17. konferanse, som avholdes hvert fjerde år.

DUBLIN og BERLIN – 28. juni, 2017 – Medtronic plc (NYSE: MDT) kunngjorde i dag at selskapet har fått CE-merket (Conformité Européenne) for programvaren SureTune™3 for dyp hjernestimulering (DBS). SureTune3 gir pasientspesifikk visualisering av plassering av elektroder og simulering av nivået av nerveaktivering, for å hjelpe leger med å ta avgjørelser i forbindelse med planleggingen og justeringen av pasientens DBS-behandling.

Medtronic DBS-behandling har CE-godkjenning for sykdommer som Parkinsons sykdom, og behandler symptomer som tremor via en kirurgisk implantert medisinsk enhet, ikke ulik en pacemaker, som leverer milde elektriske impulser til presist målrettede områder i hjernen. Elektrisk stimulering av disse områdene normaliserer hjernekretsene som styrer symptomer. Mer enn 10 millioner mennesker over hele verden lever med Parkinsons sykdom.[i]

SureTune3s fremskritt gjør legens arbeidsflyt mer strømlinjeformet, og gjør det mulig å importere kirurgisk planleggingsinformasjon for StealthStation™. SureTune3 inneholder også et omformbart 3D-atlas som gjør det mulig for leger å presist definere anatomiske strukturer eller den eksakte regionen i hjernen som skal stimuleres for å dempe symptomer. SureTune3-system er fullt nedlastbart, med muligheten for å arbeide via sykehusets server, slik at tverrfaglige kliniske team kan arbeide fleksibelt. SureTune3 er for øyeblikket ikke godkjent i USA.

Professor Jens Volkmann, MD, PhD, FEAN, professor i nevrologi og leder for nevrologisk avdeling på universitetssykehuset i Würzburg, presenterte i dag informasjon om SureTune3 på World Society for Stereotactic and Functional Neurosurgerys konferanse, som for tiden avholdes i Berlin. På konferansen forklarte han hvordan SureTune3 hjelper temaet hans med pasienthåndteringen. «Med SureTune3 kan jeg integrere alle pasientdataene – både for planlegging og inngrep – slik at vi får en mer individuelt tilpasset håndtering i hvert tilfelle,» sa professor Volkmann. «Den forbedrede programvaren gjør at jeg presist kan få visualisert stimuleringsinnstillingene for hver enkelt pasient.» På denne måten vil klinisk planlegging, pasientspesifikk visualisering av simulert nivå på nerveaktivering og stereotaktisk planlegging utgjøre én integrert arbeidsflyt Professor Volkmann presenterte også forskning utført med SureTune3, som kan gi nærmere innsikt i hvordan individuelle kart over nerveaktivering kan brukes.

Medtronic DBS-behandling er CE-godkjent for Parkinsons sykdom, dystoni, essensiell tremor, OCD og epilepsi, og er den eneste komplette produktporteføljen for DBS, som under spesifikke betingelser, kan brukes under en MR-undersøkelse av hele kroppen.2

«De nyeste innovasjonene i vår SureTune-programvare bringer Medtronics DBS-løsning opp på et helt nytt nivå, som går overgår våre tidligere innovasjoner for betinget kompatibilitet med MR-utstyr og standard visualisering av stimuleringsområdet,» sa Brett Wall, Senior Vice President og President for Brain Therapies-avdelingen, som er en del av Medtronics Restorative Therapies Group. «Medtronic har ledet an innenfor DBS-behandling i mer enn 30 år, og vi vil fortsette å utforske og utvikle nye innovasjoner for både pasientene og legene som trenger dem.»

Om Medtronic DBS-behandlingDBS-behandling bruker en kirurgisk implantert medisinsk enhet, ikke ulik en pacemaker, til å levere elektrisk stimulering til presist målrettede områder i hjernen for å redusere noen av de mest invalidiserende motoriske symptomene som er forbundet med Parkinsons sykdom, inkludert skjelving, stivhet og bevegelsesvansker. Medtronics komplette produktportefølje for DBS er den første som er godkjent for MR-undersøkelser av hele kroppen, under spesifikke betingelser. 2 Siden 1997 har mer enn 150 000 Medtronic DBS-enheter blitt implantert over hele verden.

DBS-behandling er nå godkjent mange steder i verden, blant annet i USA og Europa, for behandling av invalidiserende symptomer med essensiell tremor og nylig diagnostisert eller etablert Parkinsons sykdom. Behandlingen kan i USA, underlagt spesielle vilkår i en såkalt Humanitarian Device Exemption (HDE), også brukes til å behandle kronisk intraktabel primær dystoni. I Europa, Canada og Australia er DBS godkjent for behandling av refraktær epilepsi. DBS er også godkjent for behandling av alvorlig, behandlingsresistent tvangslidelse i EU og Australia, og i USA under en HDE.

[i]. Parkinson’s Disease Foundation: «Who has Parkinson’s?» Tilgjengelig på: http://www.pdf.org/parkinson_statistics. Innhentet 21 juni, 2017.

2. Medtronic: MRI guidelines for Medtronic deep brain stimulation systems. Tilgjengelig på: http://manuals.medtronic.com/wcm/groups/mdtcom_sg/@emanuals/@era/@neuro/documents/documents/contrib_228155.pdf. Innhentet 21 juni, 2017.

• Helse, sykepleie, legemiddel

Som en global leder innen medisinsk teknologi og medisinske tjenester og løsninger forbedrer Medtronic helsen og livet til millioner av mennesker hvert år. Vi bruker vår dyptgående kliniske, terapeutiske og økonomiske ekspertise til å adressere de komplekse utfordringene helsevesenet står ovenfor i dag. La oss ta helsevesenet videre, sammen. Les mer på Medtronic.com.

Pressekontakt Director of Corporate Communications, EMEA PR & Communication +45 51990833