Pressemelding -

Nye data viser fordelene ved Medtronic insulinpumper for personer med diabetes type 2

En studie viser at insulinpumper gav trygge, signifikante, vedvarende og reproduserbare forbedringer i blodsukkerkontroll - sammenlignet med flere daglige injeksjoner.

Medtronic plc (NYSE:MDT), den globale lederen innen medisinsk teknologi, annonserte i dag publiseringen av nye data i Diabetes, Obesity and Metabolism, fra fortsettelsesfasen av OpT2mise-studien. Studien gir ytterligere kliniske bevis som støtter bruk av insulinpumper for personer med insulinavhengig diabetes type 2. OpT2mise-studien er det største randomiserte og kontrollerte forsøket på å sammenligne effekten og sikkerheten ved insulinpumpebehandling versus flere daglige injeksjoner (MDI) - for pasienter med dårlig kontrollert type 2 diabetes.

Studiefunn viser at MiniMed® insulinpumper leverer signifikante, vedvarende og reproduserbare forbedringer i blodsukkerkontroll på en trygg måte, sammenlignet med MDI. Ved 12 måneder doblet gruppen som byttet til MiniMed-insulinpumper etter seks innledende måneder med MDI, sin A1C-reduksjon (en blodprøve som brukes for å indikere blodsukkerkontroll) fra 0,4 % til 0,8 %. Dette samtidig som de brukte 19 % mindre insulin.

"Fortsettelsesfasen av OpT2mise bygger på funnene i den innledende studieperioden, som viste at insulinpumper hjalp deltakerne med insulinavhengig diabetes type 2 å oppnå bedre blodsukkerkontroll, med lavere insulindoser, -enn ved MDI", sa Ronnie Aronson MD, FRCPC, FACE, hovedforfatter av fortsettelsesfasen i studien og administrerende direktør ved LMC Diabetes & Endocrinology in Toronto, Ontario, Canada. "Vi fant at deltakere som byttet fra MDI til insulinpumper kunne oppnå de samme resultatene innen 12-månedersmerket. I lys av at mange pasienter med diabetes type 2 har vanskeligheter med å oppnå glykemisk kontroll, underbygger disse dataene ytterligere at insulinpumper gir en betydelig fordel målt mot MDI, med en trygg og konsistent effekt."

For personer med diabetes er blodsukkerkontroll avgjørende for å hindre både kortsiktige og langsiktige komplikasjoner. En 1 % reduksjon i A1C forbindes med en 40% risikoreduksjon for langsiktige komplikasjoner som slag, hjertesykdom, øyeskader og nyresykdom. [1],[2]

Innledende resultater av OpT2mise viste etter seks måneder at personer med insulinavhengig diabetes type 2 som brukte MiniMed insulinpumper, oppnår bedre blodsukkerkontroll enn de som benyttet MDI. Resultater etter ett år inkluderer:

• Betydelig bedret blodsukkerkontroll for alle pasienter. Pasienter som mottok MDI i de innledende seks månedene av studien kunne oppnå en ytterligere A1C-reduksjon på 0,8 % (p<0,0001), etter å ha byttet til insulinpumpebehandling. Begge gruppene oppnådde en identisk reduksjon på 1,2 % i A1C ved 12 månedsmerket, sammenlignet med baseline.
  • Den kliniske fordelen ved pumpebehandling var reproduserbar. MDI-gruppen, som byttet til insulinpumpebehandling etter seks måneder, opplevde en lignende reduksjon i A1C som den som kan ses i den opprinnelige insulinpumpegruppen. På slutten av fortsettelsesfasen viste deltakere som byttet fra MDI til insulinpumpe også en reduksjon på 19,0 % i den totale daglige insulindosen - noe som gjorde den lik for begge behandlingsmetoder.
  • Blodsukkerkontroll med pumpebehandling ble opprettholdt i 12 måneder. Den opprinnelige pumpegruppen hadde en ytterligere 0,1 % reduksjon i A1C, og oppnådde en endelig 12-månedersverdi på 7,8 %. Det var ingen forskjell mellom gruppene med hensyn til vektøkning.

"Ved Medtronic Diabetes ser vi på hvordan vi kan gi større frihet og bedre helse til alle som har diabetes, inkludert de som lever med type 2," sa Francine R. Kaufman, M.D., overlege og nestleder for globale, kliniske og medisinske anliggender for Medtronic Diabetes. "Resultatene av OpT2mise-forsøket, som er den største studien av denne typen, vil hjelpe oss å utvide tilgangen til insulinpumpebehandling som standard behandlingsform for et stadig økende antall insulinbrukende pasienter med diabetes type 2."

Om OpT2mise

Den randomiserte, kontrollerte OpT2mise-studien ble støttet av Medtronic, og utført med 331 deltakende pasienter i alderen 30 til 75 år. Resultatene av den innledende seksmånedersstudien som sammenlignet MiniMed-insulinpumpebehandling med MDI, ble publisert i The Lancet i juli 2014. I løpet av studiens seks måneders fortsettelsesfase ble MDI-gruppen satt på MiniMed pumpebehandling, og oppfølgingen av begge gruppene ble videreført slik at den totale studieperioden ble på 12 måneder.

Om diabetesgruppen i Medtronic (www.medtronicdiabetes.com)

Medtronic samarbeider med det globale samfunnet for å endre måten folk håndterer diabetes på. Selskapet har som mål å endre diabetesbehandlingen ved utvidet tilgang, integrert behandling og forbedrede resultater, -slik at folk som lever med diabetes kan få større frihet og bedre helse.

Medtronic, Inc. (www.medtronic.com), med hovedkontor i Dublin, Irland, er et av verdens største selskaper innen medisinsk teknologi og medisinske tjenester og løsninger. Selskapet bidrar gjennom dette til å lindre smerte, gjøre folk friske og forlenge livet til millioner av mennesker rundt om i verden. Medtronic har mer enn 85 000 ansatte rundt omkring i verden, og arbeider med leger, sykehus og pasienter i ca. 160 land. Selskapet er fokusert på samarbeid med interessenter rundt omkring i verden, for å oppnå stadige nye fremskritt innen helsevesenet sammen.

Alle fremtidsorienterte uttalelser, herunder de som er beskrevet i Medtronics perioderapporter arkivert hos Securities and Exchange Commission, - er av natur preget av risiko og usikkerhet. Faktiske resultater kan i stor grad avvike fra forventede resultater.

-slutt-

[1] UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group. Intensiv blodsukkerkontroll med sulfonylurea eller insulin sammenlignet med tradisjonell behandling og risiko for komplikasjon hos pasienter med diabetes type 2 (UKPDS 33). Lancet. 1998;352:837-853.

[2] The post trial monitoring results: 10 years follow up: Holman RR, Paul SK, Bethel MA, Matthews DR, Neil HAW. 10-year follow-up of intensive glucose control in type 2 diabetes. N Engl J Med 2008; 359:1577-1589.

• Helse, sykepleie, legemiddel

• diabetes type 2
  • insulinpumper
  • blodsukkerkontroll

Som en global leder innen medisinsk teknologi og medisinske tjenester og løsninger forbedrer Medtronic helsen og livet til millioner av mennesker hvert år. Vi bruker vår dyptgående kliniske, terapeutiske og økonomiske ekspertise til å adressere de komplekse utfordringene helsevesenet står ovenfor i dag. La oss ta helsevesenet videre, sammen. Les mer på Medtronic.com.

Pressekontakt Director of Corporate Communications, EMEA PR & Communication +45 51990833