Pressemelding -

STUDIE PUBLISERT I NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINE VISER AT MEDTRONICS INSERTABLE CARDIAC MONITORS OPPDAGER FORKAMMERFLIMMER HOS SLAGPASIENTER BEDRE ENN STANDARD OVERVÅKING

MINNEAPOLIS – 25. juni 2014 – Medtronic, Inc. (NYSE: MDT), annonserte i dag resultater fra CRYSTAL AF (CRYptogenic STroke And underLying Atrial Fibrillation) Et klinisk forsøk har blitt publisert i The New England Journal of Medicine. Forsøket viste at kontinuerlig hjerteovervåking med Reveal® XT Insertable Cardiac Monitor (ICM) fungerte bedre i forhold til standard overvåking for å oppdage forkammerflimmer (AF) hos pasienter som har hatt slag av ukjente årsaker (kryptogenetisk slag). Den globale studien nådde sitt primære sluttpunkt ved å demonstrere at kontinuerlig overvåking med Reveal ICM oppdaget AF hos 6,4 ganger flere pasienter enn standard overvåking i seks måneder  (p = 0,0006).

I tillegg viste forsøket at sammenlignet med standard overvåking (inkludert elektrokardiogrammer, Holter-monitorer og andre kortsiktige diagnostiske tester foreskrevet i løpet av oppfølgingsperioden) oppdaget Reveal ICM AF hos 7,3 ganger flere pasienter i 12 måneder (p < 0,0001), og 8,8 ganger flere pasienter i 36 måneder (p < 0,0001). Ved oppfølging i 36 måneder ble AF oppdaget hos 30 prosent av pasientene som brukte ICM.

"Utgivelsen av disse dataene understreker ytterligere hvor nødvendig det er at vi revurderer vår tilnærming til pasienter med kryptogenetisk slag.  Hvis vi kan fastslå årsaken til slag nøyaktig, kan vi sette i gang den mest hensiktsmessige behandlingen", sa professor Johannes Brachmann, sjef ved hjerteavdelingen på Coburg Hospital i Coburg i Tyskland. "Ettersom AF ofte er periodisk og asymptomatisk, kan vi ikke gå etter symptomer når vi skal avgjøre hvem som har AF, eller hvem som trenger EKG-overvåking. Kontinuerlig overvåking av hjerterytmen kan hjelpe oss med å finne de slagpasientene med AF som ofte ikke blir fanget opp med kortsiktig overvåking.  Dette kan forklares med hvor lang tid det går mellom hver episode."

En av grunnene til at AF kan være vanskelig å oppdage, er at pasientene ofte ikke har symptomer. I studien var 79 prosent av de første AF-episodene som ble oppdaget, ikke forbundet med noen symptomer. Dette betyr at pasientenes AF sannsynligvis ville ha forblitt uoppdaget med standard overvåking på grunn av deres manglende evne til å merke seg varselssignaler om denne arytmien.

Slag oppstår når et blodkar i hjernen sprekker eller plutselig blir blokkert, noe som fører til skade på hjernevevet. Hvis årsaken til slaget ikke kan fastslås, kalles det "kryptogenetisk", eller et slag av ukjent årsak. I USA får hvert år  795 000 mennesker slag, og det er estimert at 25 til 40 prosent av disse slagene er kryptogenetiske.[i] Pasienter med AF (hjertets øvre kamre slår svært raskt og ujevnt), som kan være asymptomatisk, har fem ganger så stor sannsynlighet for å få slag.[ii]

CRYSTAL AF er det største globale randomiserte kliniske forsøket som har sammenlignet kontinuerlig overvåking med standard overvåking for å oppdage AF hos pasienter som nylig har hatt kryptogenetisk slag. Det er et prospektivt, kontrollert forsøk som har innlemmet 441 pasienter ved 55 sentre i Europa, Canada og USA fra juni 2009 til april 2012. Den kontinuerlige overvåkingsarmen brukte Reveal ICM, som har en algoritme for automatisk å oppdage AF samt andre hjertearytmier. Det primære sluttpunktet var tid til AF-oppdagelse ved 6 måneder med oppfølging.

I samarbeid med ledende klinikere, forskere og vitenskapsmenn verden over

tilbyr Medtronic det største utvalget av innovativ medisinsk teknologi for intervensjonell og kirurgisk behandling av kardiovaskulær sykdom og hjertearytmi. Selskapets mål er å tilby produkter og tjenester av klinisk og økonomisk verdi til både forbrukere og leverandører innen helsevesenet over hele verden.

Om Medtronic

Medtronic, Inc. (www.medtronic.com) har hovedkontor i Minneapolis i USA og er verdensledende innen medisinsk teknologi – smertelindring, restituering og livsforlenging for millioner av mennesker over hele verden.

Alle langsiktige erklæringer er underlagt risiko og usikkerhet som beskrevet i Medtronics periodiske rapporter, som er arkivert hos Securities and Exchange Commission. Faktiske resultater kan variere betydelig fra forventede resultater.

-slutt-

[i]  Adams HP Jr. Stroke. Jan 1993; 24; 35-41.

[ii]  Wolf PA, et al. Stroke. 1991; 22: 983-988.

• Helse, sykepleie, legemiddel

• hjerteovervåking
  • forkammerflimmer

Pressekontakt Director of Corporate Communications, EMEA PR & Communication +45 51990833