Tilbyr avansert synskirugi i Trøndelag: Eldre slipper å reise for øyeoperasjon

Etterspørselen etter synskirurgi tar av i Trøndelag. Nå ruster synskirurgi-kjeden Memira opp og flytter inn i nye lokaler sentralt i Trondheim. Samtidig får kundene tilgang på de mest avanserte behandlingsmetodene som finnes. Det er gode nyheter for eldre mennesker som vil forbedre synet.

Responsen har vært stor fra hele distriktet, etter at det mest avanserte utstyret innen synskirurgi er blitt tilgjengelig i Trondheim. De nye Memira-lokalene åpnes i dag, men ventelisten er allerede i ferd med å fylles opp av trøndere som vil investere i en enklere hverdag uten briller eller linser.

– Tilbakemeldingene fra hele regionen har vært overveldende. Det er tydelig at de setter pris på at tilbudet styrkes ytterligere, sier kirurg Thor Brevik ved Memira i Trondheim.

Gunstig for eldre øyne

Med enda bedre og mer moderne utstyr, kan Memira samtidig utvide tilbudet. Det vil spesielt gagne de eldre.

– Eldre øyne stiller ofte større krav til behandlingsmetodene enn unge, og tidligere har man ikke hatt samme muligheter til å kaste brillene når man har kommet litt opp i årene. Nå kan vi tilby RLE-operasjoner, noe som gir oss mulighet til å behandle eldre øyne som lider av forskjellige typer synshemminger.

RLE-operasjoner er samme metode man tidligere har brukt til å behandle grå stær. Nå brukes det også til å behandle presbyopia, eller såkalt alderdomslangsynthet. Inngrepet foregår ved at den naturlige linsen ”støvsuges” ut og byttes ut med en kunstig linse med flere styrker. Flere trøndere har allerede fått utført inngrepet i Oslo, men nå blir metoden altså lettere tilgjengelig for hele distriktet.

NASA-godkjent

Det aller siste og nyeste som finnes innen laserbehandling av øynene heter FemtoSecond, og er en enda mer presis og skånsom laser enn det som har vært på markedet tidligere. Laseren finnes nå hos Memira i Trondheim, og er blant annet den eneste metoden som er NASA-godkjent og kan benyttes av astronauter.

Øyelegene og kirurgene som utfører inngrepene i Trondheim er blant de mest erfarne som finnes i Norge i dag. Samlet har Memiras kirurger i løpet av de siste 20 år operert over 150000 øyne. Thor Brevik, en av gründerne bak Norsk Synskirurgi (nå Memira) og som regnes som en pioner på mange områder innen synskirurgi, jobber på klinikken sammen med kirurg og øyelege Helene Laukeland. Hun har flere års erfaring med refraktiv kirurgi, og har deltatt på en rekke internasjonale kurs og kongresser, samt intern opplæring i Norsk Synskirurgi og senere Memira. Helene Laukeland driver i tillegg egen øyelegepraksis i Trondheim.

For ytterligere informasjon, kontakt gjerne:

Halvor Bjerke, administrerende direktør Memira, + 47 91 888 600, halvor.bjerke@memira.no

www.memira.no

Regions

Memira er Nordens største øyelaserkjede og har over 200 ansatte og nesten 50 kliniker i Norge, Sverige, Danmark och Tysklan. Memira behandler titusenvis av personer per år for nærsynthet, langsynthet og astigmatisme (skjeve hornhinner). Memira er også ledende på å behandle alderssyn og kan hjelpe personer som har progressive briller og lesebriller. En laserbehandling med den siste teknologien tar mellom 5-90 sekunder, og gir minimalt ubehag, økt presisjon og raskere helingstid.

Relatert innhold

Memira er Skandinavias største kjede av øyelaser og refraktiv øye kirurgi med nesten 40 klinikker i Norge, Sverige og Danmark.

Memira er Skandinavias største øyelaserkjede og har ca 200 ansatte og nesten 40 kliniker i Norge, Sverige og Danmark. Memira behandler tusenvis av personer per år for nærsynthet, langsynthet og astigmatisme (skjeve hornhinner). Memira er også ledende på å behandle alderssyn og kan hjelpe personer som har progressive briller og lesebriller.

Sørkedalsveien 10A, 2 etg.