Samarbeider om å rekruttere flere jenter til teknologiutdanningen

Pressemelding   •   feb 28, 2019 09:46 CET

IT-bransjen ønsker at flere jenter skal engasjere seg i teknologi, og inviterte vidergåendeelever og lærere til en teknologidag for å inspirere jenter til å ta en utdannelse innen realfag. Elevene fikk lære å lage en chatbot, prøve ut koding og VR, og lærte mer om hvordan nyere teknologi som kunstig intelligens er med på å endre samfunnet.

– Det trengs sårt flere jenter i teknologibransjen, og kun rundt 20 prosent av studentene ved IT-utdanningene i Norge er i dag jenter. Med en utdannelse innen IT er du ikke bare med på å utvikle teknologien, du er også med på å forme fremtiden, sier Kristine Beitland, direktør for myndighetskontakt i Microsoft.

Kunstig intelligens i fokus

I løpet av teknologidagen, som ble arrangert i samarbeid med Oda Nettverk, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering og Røde Kors, fikk elevene prøve ut kunstig intelligens (AI) i praksis. Kunstig intelligens er allerede godt i bruk hos flere organisasjoner og virksomheter. Samtidig er AI et verktøy for å løse et bredt spekter av samfunnsutfordringer, alt fra å redde liv i helsevesenet til å bekjempe klimakrisen. Ved bruk av teknologi i skolen vil elevene bli forberedt på fremtidens arbeidsliv og det vil motivere flere til å velge en utdanning innen teknologi og realfag.

– Teknologi skal løse mange av de store utfordringene våre innen for eksempel helse og miljø fremover. For å finne de beste løsningene trenger vi større mangfold, og å øke kvinneandelen i IKT fra dagens 28%. Da er det essensielt med slike målrettede initiativer, der unge jenter kan bli inspirert og få praktisk erfaring med spennende teknologi, på et svært godt tidspunkt, forteller leder for Oda Nettverk, Kristine Hofer Næss.

Leder for Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, Morten Sørlie, mener arrangementet bygget på det vi fra forskningen vet er viktig for at jenter skal interessere seg for teknologi.

– Vi må fokusere på gruppearbeid, vise relevansen og at dette er virkelighetsnære oppgaver for de som jobber i teknologi. Det gjør at det vil oppleves mer ekte og vise bredden av det å jobbe med teknologi. For å lykkes med å vise valgmulighetene innen realfag og teknologi mener vi dette er en veldig god fremgangsmåte, sier Sørlie.

Viktig med mangfold

Beitland mener det er viktig at yrker ikke blir overdominert av det ene eller andre kjønn, fordi risikoen da er stor for at minoriteten blir glemt og oversett.

– Dersom det ikke er mangfold blant utviklere av teknologi som kunstig intelligens, vil gamle mønstre gjenta seg og fordommer og stereotypier forsterkes og krype inn i dataene som maskiner lærer av. Representasjonen av begge kjønn blir derfor mer og mer viktig for å sikre at vi utvikler teknologi som er til å stole på, ansvarlig og ikke minst tilgjengelig og inkluderende for alle, sier hun.

Mot felles mål

En studie gjort blant 11 500 europeiske jenter og kvinner gjort i alderen 11 til 30 år viser at en i snitt har et vindu på kun fire år for å utvikle jenters interesse for realfag. Studien, som er utført for Microsoft, viser at de fleste unge jenter blir tiltrukket av realfag i 11-årsalderen, men at denne interessen faller drastisk når de blir noen år eldre.

– For å få flere jenter inn i teknologibransjen samarbeider vi tett med myndigheter, lærere og frivillige organisasjoner for å motivere jenter til å satse på realfag. Vi vil vise jenter at realfag og teknologi er spennende, og kan gi en kreativ og givende karriere, som slett ikke bare er for gutter. Vi vet at hvis vi oppfordrer jenter til å studere IT så dobler vi mulighetene for å rekrutere de beste hodene for å utvikle fremtidens teknolgi, forteller Beitland.

– Teknologi er så mye mer enn gaming og energidrikk på gutterommet. Teknologi bidrar til å redde liv, bekjempe klimakrisen og du vil ha en sikker jobbframtid dersom du velger en utdannelse innen IT. Teknologi er gøy, enkelt og givende, avslutter Beitland.