Nordmenn er dårligst i Norden til å bruke kondom!

Pressemelding  •  13-06-2012 13:43 CEST

Flere får klamydia

I fjor ble det påvist 22 530 tilfeller av Klamydia. Nå inviterer derfor RFSU til Sex Hour der de vil at så mange som mulig koser seg – og trer den på.

Nye tall fra Folkehelseinstituttet viser at antall nordmenn som får diagnostisert klamydia holder seg stabilt høyt, med 22 530 nye tilfeller påvist i 2011. Samtidig har RFSU tall som viser at vi ikke er like flinke som våre naboer til å bruke kondom.

Over halvparten av nordmenn mellom 20 og 35 år mener at man ikke trenger beskyttelse om man har sex med en venn eller bekjent fordi det er noen man kan stole på. Samtidig er det et paradoks at 6 av 10 mener man kan ta for gitt at den andre bruker en form for prevensjon dersom ingen tar det opp, mens like mange svarer at de heller sjanser uten kondom enn å ta opp spørsmålet selv.

– Mottoet for Sex Hour er derfor ”tre den på”. En hel Sex Hour kan kanskje høres noe ambisiøst ut for mange siden et gjennomsnittelig samleie ifølge diverse undersøkelser varer 5-7 minutter, men med litt oppfinnsomhet og kreativitet er vi sikre på at mange greier å strekke kosen fra seks til sexti minutter, sier Sidsel Kløw i RFSU.

For mer informasjon, vær vennlig og kontakt:
Sidsel Kløw, Markedsansvarlig RFSU Norge
E-post: sidsel.klow@rfsu.no