Vedrørende strategisk allianse mellom Mitsubishi og Nissan

Mitsubishi Motors Company ("MMC") informerte i går, 12. mai, om at de har inngått avtale om en strategisk allianse med Nissan Motor Co. Ltd ("Nissan").

Den strategiske alliansen er en videreutvikling av et allerede eksisterende partnerskap mellom MMC og Nissan. Selskapene har hatt et samarbeid over de siste 5 årene. Avtalen innebærer videre at Nissan går inn på eiersiden i MMC med en eierandel på 34%. Det er enighet om at samarbeidet skal omfatte ulike områder slik som innkjøp, felles bilplattformer, deling av teknologi og felles utnyttelse av fabrikkapasiteter.

Carlos Ghosn (CEO og president i Nissan) uttaler – Dette er en vinn/vinn transaksjon både for Nissan og MMC. Det skaper en ny dynamisk kraft i bilindustrien, og innebærer at betydelige synergier kan realiseres. Nissan blir den største eieren i MMC og kommer til å respektere selskapets merkeverdier, deres historie og i tillegg øke selskapets vekstpotensial. Nissan skal støtte MMC i selskapets utfordringer og ønsker de velkommen som nyeste medlem i en større alliansefamilie.

Rune Gjerstad (Administrerende direktør i MMC Norge AS) uttaler – Vi er glade for utvidelsen av samarbeidet, og vi forventer samtidig at dette vil bedre begge fabrikkers mulighet til å produsere konkurransedyktige produkter i årene som ligger fremfor oss.

Kontakt:

Rune Gjerstad/ Administrerende Direktør – MMC Norge AS +47 2337 6100 / 924 02905 rune.gjerstad@mitsubishi-motors.no

Mitsubishi Motors Co

Mitsubishi har et landsdekkende forhandlernett med 62 salg- og servicebedrifter og 5 serviceverksteder som hver dag står på for skape enda flere fornøyde Mitsubishi bileiere. Selskapet har vært importør av Mitsubishi siden 1975. Kjerneverdiene til Mitsubishi i Norge er kvalitet, value for money, 4WD/fremkommelighet og miljøbevissthet.

Christian R. Schmidt

Pressekontakt Administrerende direktør PR & kommunikasjon

Velkommen til Mitsubishi Motors Norge!

Mitsubishi i Norge er kjent for sine kjerneverdier kvalitet, 4WD/fremkommelighet, mer for pengene og at vi er miljøbevisste. Mitsubishi er pålitelige kvalitetsbiler som gir deg gode opplevelser, uansett hvor du er på vei.

Mitsubishi Motors Norge
Østre Aker vei 62