Mitsubishi Electric skal bli størst på luft til vann varmepumper i Norge

Som et ledd i målsetningen om å bli markedsleder på luft til vann varmepumper i Norge, har Mitsubishi Electric nå gjort flere strategiske grep sammen med importøren Miba.

Produktutvikling og driftssikker kvalitet

Ett av de største grepene ligger innen produktutvikling. Her peker markedssjef i Miba, Einar Smidesang, på hva de har fått til. – Vi har utviklet en helt unik og komplett luft vann serie, med over 200 ulike kombinasjonsmuligheter. Sammen med fleksibilitet, er det selvfølgelig kvalitet, effektivitet og driftssikkerhet som har vært førsteprioritet, forteller Smidesang. Mitsubishi Electric kaller denne serien Ecodan, der Eco står for Economy og Dan står for Heating på japansk.

Flyttet produksjonen til Skottland

Et annet viktig strategisk grep for Mitsubishi Electric, har vært å flytte produksjon av Ecodan luft til vann serien til Skottland. Der produseres nå både innedeler og utedeler. – Dette gjør oss mye mer fleksible på varetilgang, reservedeler, kompetansebygging og kvalitetssikring, sier Smidesang. Fabrikken ligger rett ved Edinburgh, og produserer for det Europeiske markedet.

Økt lagerkapasitet i Norden

Mitsubishi Electric åpnet nettopp et nytt lager i Stockholm. Der har de 7100 m2 og over 5500 pallplasser. På det nye lageret skal reservedeler ligge lett tilgjengelig for levering innen 48 timer, så installatører og sluttkunder skal få den servicen de fortjener. – Vi har som mål å levere den beste servicen på produkt, reservedelshåndtering og teknisk kompetanse innen luft til vann. Skal vi lykkes mener vi dette er veien å gå, sier Smidesang før han avslutter med ett lite hint: - Det blir mye spennende innen luft vann fremover fra vår side!

• Miljø, energi

Miba AS er importør av Mitsubishi Electric varmepumper i Norge. Omsetning i 2014 var 240 millioner.

Produktspekteret er varmepumper og aircondition fra Mitsubishi Electric.

Miba har 26 medarbeidere i Norge, og på verdensbasis har Mitsubishi Electric over 100 000 ansatte og er en av verdens største aktører innen klimasystemer.

Øystein Brenna

Pressekontakt Salgsdirektør 901 18 576