10 tips for å skape nyheter under sommertørken

Uansett hvilket sommervær vi får kan du alltid regne med nyhetstørken. Det er en mulighet som du som kommunikator kan bruke til din fordel. Avisene kommer fortsatt ut og tv-kanalene skal fortsatt fylles med innhold. Selvsagt vil journalistene fortsatt skrive interessante nyhetsinnslag også på sommeren. Så før du drar på ferie, se på vår sjekkliste og gjør forberedelser slik at din bedrift får publisitet selv om du ligger på stranden å koser deg.

Nyhetstørken kan faktisk gjøre det enklere å nå gjennom i støyen, men hovedregelen er at historien må være interessant for å bli plukket opp selv da. Det finnes noen effektive måter å forbrede seg på til sommeren slik at du øker sjansene for å nå ut med nyhetene dine. Under har vi laget en liste du kan følge i dette arbeidet.

1. Les gamle nyheter

Gamle nyheter for å skape nye? Ja! Se på hva dere gjorde forrige sommer og hvilke spørsmål som berørte bedriften og som var aktuelt da. Hva gjorde konkurrentene? Er det mulig å skape nye nyhetsvinkler på det, eller kan du finne idéer for oppfølging?

2. Se på hva som skjer i sommer

I den norske sommerkalenderen står blant annet Iron Maiden på scenen sammen med Alice Cooper på Telenor Arena 6.juli, Prince spiller konsert i Oslo Spektrum 23. og 24. juli og det skal være barneteater ved mololitten i frognerparken. Hva skjer hvor din bedrift befinner seg? Det finnes helt sikkert lokale festivaler eller jubileumer som du kan koble til bedriften. Når du har sjekket opp om det finnes gamle nyheter du kan spinne videre på eller kommende hendelser som du kan knyttes til, har du plutselig fine saker til du kan se på. Et godt eksempel på dette er Friele og hvordan de skriver pressemeldinger om deres tilstedeværelse på ulike festivaler i sommer.

3. Tilpass nyheten etter sesong

Hvordan kan dine nyheter relateres til sommeren? selger du et produkt som er nødvendig å ha med på stranden eller slipper du en rapport som handler om sommerarbeid? Se på om det er noe i din bedrift som du kan relatere til sommeren?

4. Vær rolig

Det kan være enklere å få ut nyheter av en mer lettfattelig karakter på sommeren.

5. Vekk følelser

Gjennom å belyse urettferdigheter, misforståelser eller hvorfor man ikke har hatt fremgang den siste tiden, kan det vekke følelser på en annen måte og sannsynligheten for at journalisten vil skrive om deg kan bli større.

6. Kom nærmere

Alt som skjer i medienes nærområde blir interessant, så kom nærmere med din nyhet gjennom å skape lokale vinklinger eller dele opp den i flere nyheter. Foruten at din nyhet skal være interessant og plukkes opp av journalister, må du i tillegg gjøre den innholdsrik og komplimentere den med variabelt material, bilder for web og trykk, sammen med bakgrunnsinformasjon.

7. Sommerbilder

Plasser ditt produkt eller nyhet i en sommerlig kontekst og visualiser dine nyheter slik at du øker sjansene for at din nyhet publiseres.

8. Bevegelig materiale

Det blir bare mer og mer vanlig at nyhetene ikke kun visualiseres gjennom stillbilder, men presentere ditt produkt eller nyhet på en alternativ måte gjennom noe mer bevegelig materiale som eksempel en kort film. Dette er ganske enkelt å få til.

9. Bakgrunnsinformasjon og fakta

Presenter din nyhet med bakgrunnsinformasjon og fakta. Finnes det rapporter som støtter din nyhet, pass på at de er tilgjengelig. Finnes det grafikk og grafer, relater det til din nyhet slik at journalisten lett kan finne det. Følger du disse tipsene har du garantert et grunnlag for å få publisitet under sommeren. Men foruten interessante og innholdsrike nyheter behøver du også å nå frem til riktig person. Gjennom Mynewsdesk når du ut til journalister som er interessert i ditt emne, og gjennom vår nettverksfunksjon kan du øke mulighetene for publisering.

10. Vekk engasjement

Det viktigste av alt er at du vekker engasjement i ditt nettverk. Kontakt journalistene som du vet har skrevet om din bedrift tidligere, fortell hva som skjer i sommer, hør etter hvilke perioder de har  ferie og hvem som er vikarierer for dem. Gir du dem nyhetstips tidlig kan de ta det med seg videre til sin "erstatter", som sikkert behøver å komme i gang med sitt arbeid så kjapt som mulig og er derfor interessert i nyhetstips.

Lykke til med å mestre sommertørken og ha en god sommer!

Hilsen oss i Mynewsdesk.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no