​7 steg for å skape tidløst innhold

Blogginnlegg -

​7 steg for å skape tidløst innhold

Som innholdsprodusenter er vi tvunget til å produsere blogginnlegg, pressemeldinger og nyheter på løpende bånd. Alt dette gjør vi med et håp om å få større rekkevidde, flere visninger og mer dekning. Samtidig som volumet på innholdsproduksjonen øker, blir det stadig vanskeligere å tiltrekke seg et relevant og meningsfullt publikum. Det er her tidløst innhold kommer inn i bildet.

Tidløst innhold er innhold som kan resirkuleres og restruktureres gang på gang. Det mister ikke sin relevans da det ikke er knyttet opp mot en spesifikk hendelse, og vil således være relevant for dine lesere året rundt. Dette er ikke bare tidsbesparende, det har også en positiv effekt på din SEO – en vinn-vinn situasjon.

Ironien her er at vi skriver et nytt blogginnlegg om hvordan markedsførere kan bygge sitt eget "sy om bibliotek". Med det kan vi gå videre til de syv stegene som kreves for å kunne skape innhold i kategorien tidløst.

Steg 1: Revider det gamle
Før du begynner å skrive et nytt innlegg bør du se hva du har tilgjengelig i arkivet ditt.

Å søke gjennom ditt gamle innhold kan ta sin tid, men det vil være tidsbesparende i det lange løp. Start med å revidere innholdet som ligger ute på siden din, vurder om noe kan fjernes, oppdateres eller promoteres. Hvis det er mulig bør du slette innholdet som ikke lenger er relevant. Dette kan være gamle stillingsutlysninger, profilene til tidligere ansatte og utdaterte artikler som ikke lenger stemmer med virkeligheten. Sørg så for å få omdirigert folk som ser på disse sidene til nye, mer relevante sider. Dette øker deres tid brukt på din side – noe som signaliserer ovenfor Google at ditt innhold er bra.

Steg 2: Analyser resultatene
Ikke bruk tid på å forbedre innhold som ikke presterte godt – det er trolig en grunn til at folk ikke leste saken i utgangspunktet. Bruk heller tid på å forbedre innhold som har prestert godt, som ytterligere vil forbedre din statistikk.

Finn et passende tidspunkt til å se over hvilke deler av innholdet som hadde størst rekkevidde, flest sidevisninger, klikk, engasjement eller delinger. Alt ettersom hvilken statistikk du foretrekker. På den måten får du bedre oversikt over hva dine lesere synes var mest interessant, og hva du kan produsere mer av.

Steg 3: Strategi er nøkkelordet
Ved å oppdatere nøkkelordene du har brukt, kan blogginnleggene som presterer best komme enda høyere opp på Serpen (Search Engine Results Page). Bruk Google Keyword Tool for å få maksimalt utbytte av dette. Her finner du de mest relevante søkeordene som du igjen kan benytte deg av for å optimere innleggene – enkelt og greit.

Steg 4: Timing
Tidsriktig og sesongbetont innhold er alltid en vinner. Vårens stadige annonseringer av når sola kommer, juletiden og starten på Premier League sesongen er alltid en hit her i landet. Artikler som spiller på dette kan enkelt sys om til neste sesong. Vær gjerne litt tidlig ute, da folk liker å forberede seg godt til disse sesongene.

Google Trends er et veldig fint hjelpemiddel med tanke på å finne ut når du burde skrive om hva. Se på grafen under, og du vil se at alle de julerelaterte søkeordene opplever en markant økning fra tidlig november, før det skyter i været medio desember. I tillegg til å legge ribbe vs pinnekjøtt-debatten død, viser den deg også at det kan være fornuftig å publisere innlegg relatert til dette allerede i november.

Steg 5: Tenk større enn blogginnlegg
Hvis du har et blogginnlegg som leserne satt pris på, kan du gjenopplive det ved å endre dets format. Tenk større og vær kreativ med innholdet ved å benytte deg av eksempelvis webinarer, podcast, Facebook live eller infografikk. Be ambassadører, ansatte eller kunder til å komme med deres syn på saken.

Video presterer på et generelt grunnlag veldig godt på Facebook, mens infografikk og listicles (en blanding av liste og artikkel) gjør det ofte godt på Twitter. Med dette i bakhodet kan du distribuere gammelt innhold på nytt, og på en måte som øker engasjementet samtidig som det driver trafikk til din hjemmeside.

Steg 6: Ikke kopier innhold
Google setter lite pris på innhold som er kopiert fra andre kilder. Du kan faktisk bli straffet og tape troverdighet om du gjør dette i stor grad. Oppdater heller enn å kopiere.

Steg 7: Fokuser på kvalitet
Ditt innholdsbibliotek inneholder trolig mange skjulte skatter, du må bare finne og utbedre dem! De strategiske fordelene ved å jobbe på denne måten er store. Du kommer til å bruke mindre tid på å produsere innhold, samtidig som du forbedrer din ranking i søkemotorene.

Der har du det – et splitter nytt blogginnlegg, men samtidig et som kan brukes på nytt. Endre og bruk det her om og om igjen - det er tidløst.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no