Bildebruk i PR: 7 unnskyldninger og 7 løsninger

Bildebruk i PR: 7 unnskyldninger og 7 løsninger

I nyhetsromrapporten som Mynewsdesk produserte tidligere i år, oppdaget vi at 92% av bedriftene i undersøkelsen brukte bilder som en del av sin kommunikasjon. Bilder i kommunikasjon er viktig, og et godt bilde vil gjøre innholdet mer attraktivt og øke sjansene for videre spredning og publisitet.

Selv om alle bedrifter i 2013 er vel vitende om hvor viktig det er å bruke bilder i kommunikasjon, er det likevel mange bedrifter og organisasjoner som sender ut presse- og nyhetsmateriale uten bilder. Derfor har vi sett nærmere på de seks vanligste årsakene til at kommunikatører ikke benytter seg av bilder, for å gi deg de løsningene og verktøyene som vil gjøre det lettere å benytte seg av bilder.

1.) "Vi har et kjedelig produkt, derfor går det ikke an å ta et interessante bilde.”

Et "kjedelig" produkt er bare enda en grunn til å benytte seg av et interessant og kreativt bilde i kommunikasjonen. Et eksempel er svenske Innocent Smoothies som ikke har et spesielt unikt produkt. Hvis du ser på bildene i deres sosiale mediekanaler, bruker de bilder som ikke er direkte knyttet til produktet deres. Bildene har heller som formål å kommunisere merkevaren sin personlighet.

Et tips når du skal finne et bilde til ditt pressemateriale er å starte med overskriften i pressemelding. Hva er det første du tenker på? Har du brukt en metafor i tittelen? Det er ofte lettere å knytte et bilde til tittel enn til hele teksten.

2.) "Å ansette en profesjonell fotograf for en pressemelding er altfor dyrt."

En profesjonell fotograf kan være en god investering og trenger ikke nødvendigvis å være så dyrt som du kanskje tror.

Ligg ett skritt foran i stedet for å bare fokusere på en kampanje eller et enkelt prosjekt. Skriv en liste over kommende aktiviteter, kampanjer og materiale som for eksempel et produktblad. Hva slags bilder trenger du? Lei deretter en fotograf for en hel dag. Det er vanligvis mye billigere enn å ansette en fotograf for et kortsiktig prosjekt. Er du godt forberedt kommer du på slutten av dagen til å ha et helt bildearkiv. Bildene kan du dele med dine kolleger og de kan benyttes ved forskjellige anledninger.

3.) "Vi er et lite selskap. Vi har ikke råd til dyre digitalkameraer eller innleide fotografer.”

I takt med at mobilkameraer blir bedre og bedre har mannen i gata større sannsynlighet for å ta bedre bilder enn før. Undervurder derfor ikke mobilen din, man kan nemlig komme langt med bilder man tar med mobiltelefonen. Glem heller ikke mengden av programmer og applikasjoner med filtre og funksjoner for både fargekorrigering og skarphetsjustering som kan gjøre dine bilder enda bedre.

Selv om bildene du tar med mobiltelefonen din ikke er høyoppløste nok for trykksaker, så kan du helt sikkert bruke de i dine sosiale kanaler og i blogginnlegg.

4.) "Jeg er en veldig dårlig fotograf, bilene jeg tar kommer aldri til å bli publisert av andre."

Det finnes utrolig mange gode magasiner, blogger, nettsteder og videoer som viser deg hvordan du kan bli en god fotograf. Forfatter og designer Adam Dachis har satt sammen en omfattende guide det lønner seg å se på for å lære seg det grunnleggende. En annen kilde til kunnskap er A Beginner's Guide to Photography

5.) "Mine bilder blir ikke som jeg hadde håpet. Jeg må investere i dyre redigeringsverktøy eller leie noen til å redigere bildene.”

De aller fleste er vel enige i at Adobe Photoshop er et av de beste redigeringsprogrammene på markedet. Men programmet er dyrt og ganske komplisert for de som ikke kan det. Så hvis du ikke føler deg klar for å investere i Photoshop finnes det noen virkelig gode kostnadsfrie alternativer. De beste programmene etter vår mening er Paint.NET og Gimp.

Ifølge PCMag.com befinner Paint.NET seg et sted mellom svært enkle programmer som Microsoft Paint og de ​​mest avanserte programmene som Photoshop. Gimp er også en veldig god konkurrent til Photoshop. Det  som gjør programmet så nyttig, er at du kan kombinere det med Photoshop plugins som gjør programmet mer avansert. Les mer om Gimp på Brighthub.com.

Hvis du likevel heller vil bruke Photoshop, men ikke ønsker å betale for hele programmet, så prøv ut Photoshop Elements. Det er en grunnleggende versjonen av programmet til en brøkdel av prisen.

6.) "Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke opphavsretten på bildene,  derfor unngår jeg å bruke bilder."

Vi er enige i at det er komplisert å forstå hva som gjelder for dine og andre sine bilder. En tommelfingerregel er å unngå og bruke andre sine bilder med mindre du er helt sikker på at du ikke bryter opphavsretten.

Google Image Search er et flott verktøy når tiden er knapp og du raskt trenger å finne et godt bilde til din pressemelding. Så sørg for at du bruker Googles avanserte søk og filter for bilder som skal brukes og deles, selv kommersielt, slik at du ikke bryter opphavsretten. Også i dette tilfellet er det en god idé å kreditere fotografen. Dette gjelder for så vidt også for Flickr som også er en fantastisk kilde til bilder.

7.) "Jeg syns bildene på stock photo nettsider er lite inspirerende”

Ofte kan det være verdt å betale for stock photos, selv om du må lete lenge for å finne et passende bilde.

Det er en egen evne å søke på disse nettstedene. Prøv å tenke på konseptuelle søkeord som går utover det åpenbare. Du kan for eksempel se etter metaforer fra naturen eller kunst.

Som med de fleste ting, pleier du å få det du betaler for. Ta en titt på nettsteder som Alamy, Shutterstock, iStockphoto og 123RF – hvis du trenger å finne et pris/kvalitetsforhold du er komfortabel med. Hvis du ønsker å kjøpe og bruke bilder uten begrensninger, må du søke etter "royalty free".

Dette er noen av våre løsninger. Hva syns du? Kanskje du har noen egne triks du ønsker å dele med oss?

Skriv til oss i kommentarfeltet nedenfor.

Skrevet av Laura McLean, oversatt av Henny C. K. Wang.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no