Ukens PR-tips: Slik for du mer eksponering av dine pressebider.

Tradisjonelt har presseinformasjonen vært fattig på bilder for å visualisere budskap. Majoriteten av alle pressemeldinger som distribueres idag sendes fortsatt uten bilder. Ved å bruke fler bilder i din pressekommunikasjon fanger du ikke bare leserens interesse, men du kan også påvirke det bildet du formidler med din nyhet som ellers er fri for individuell tolkning. Du øker også sjansene til publisitet og mer treffsikker eksponering, både for din nyhet og ditt bilde.

Her følger noen brukertips for hvordan du kan påvirke hvordan ditt bilde eksponeres, hvordan du kan forbedre søkbarheten på  MyNewsdesk og søkemotorer som Google images, samt påvirke hvor ditt bilde publiseres.

1. Rubrikk og beskrivelse

Døp ditt bilde slik at det får relevant rubrikk (døp også bildefilen til samme navn for beste søkemotorsoptimering). Den skal sammenfatte hva bilde inneholder, men også være formålsenlig. Bruk ikke tekniske termer, men tenk på hva din målgruppe ev. bruker for søkeord når de søker etter et bilde tilsvarende ditt. Uavsett om det er en journalist som søker på MyNewsdesk eller en kunde som søker på Google.

2. Kategorisering og tags

Kategoriser ditt bilde for å bli søkbar i de kategoriene som din nyhet berører. Tags, eller tagger, påvirker søkemotorsoptimeringen positivt og innebærer at journalisten kan søke blant akkurat dine kategorier i ditt presserom.

3. Relater bildet til nyheter, videoer og andre bilder

Relater ditt bilde til nyheten og vice versa. Kommuniserer du med ulike typer av informasjon, finner leseren til ditt presserom via ulike kanaler. Du forser også leseren med mer av ditt material som kan være av interesse.

4. Automatisk publisering i sosiale medier. Publiser ditt bilde på Flickr eller del lenk på Twitter

Har du valgt å legge til Flickr for automatisk publisering, i innstillingene for ditt presserom, kan du velge å publisere ditt bilde rett på Flickr. Flickr er en av de største bildetjenestene på nett som bruke av både bedrifter, journalister, bloggare og privatpersoner for å både publisere og søke etter bilder.

5. Anbefale på Facebook

Når du har publisert et pressebilde kan du velge å anbefale dette i din nettverk, som f.eks. Facebook.

6. Løft frem dine kontaktpersoner og eksporter

Utnytt muligheten å løfte frem dine kontaktpersoner og eksperter på bedriften. Det finnes idag over 6000 kontaktpersoner registrerte på MyNewsdesk som er søkbare på beskrivelse, nav nog tema.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no