Presserom på Facebook, ikke bare for journalisten

Presserom på Facebook, ikke bare for journalisten

Mynewsdesks applikasjon for Facebook lar kunder skape et presserom på sin Facebook-side. Skansen, Ving, MrJet, Viasat, Projectplace og Solresor har fått teste en betaversjon av applikasjonen, og deler her med seg av sine erfaringer av Facebook for bedrifter.

Märta Sundström, Markedsfører, og Christina Hamnqvist, Presseansvarlig på Skansen.

Skansen har hatt sin Facebook-side siden 2008. Formålet med siden er å ta hand om relasjonene med våre gjester samt oppmuntre til interaksjon, å drive trafikk til websidene, og i forlengelsen av det, også til selve Skansen. Vi har vært aktivt nærværende i det raskest voksende sosiale forumet der mange medlemmer i vår målgruppe tilbringer mye tid.

Aktive fans deler gjerne med seg av sine bilder. Vi har aktive fans som gjerne deler med seg av sine fantastiske bilder fra besøk på Skansen. Det er mange som liker innlegg, bilder og filmer om dyrene.

Presseinformasjonen treffer høyere på Google enn hjemmesiden. Vi ser akkurat nå en dramatisk økning av visninger i presserommet, men på Facebook har vi foreløpig beskjedne tall. En av fordelene med å være aktiv på Facebook er at Skansen viser opp bildet av en levende institusjon som er aktiv på mange plan.

Men sosiale medier er ikke helt problemfrie. Presseinformasjonen når høyere på Google enn hva informasjonen på hjemmesiden gjør, noe som leder til at den også leses av besøkerne til Skansen. Iblant leser de gamle releaser fra tidligere år og blir skuffet når tider på program og lignende ikke stemmer. Så det er ikke helt ukomplisert å  vidt og bredt, dele med seg av sin informasjon.

Sophie Frisholm, Ving

Ving har hatt en side på Facebook i nesten to år. Siden er varemerkebyggende og en del i å skape en enhetlig profil og kommunikasjon i sosiale medier. Ving har aldri vært redd for å prøve nye måter å nå ut til kundene på, og vi så at de sosiale mediene ga oss muligheter. Facebook-siden har 25.000 aktive fans, som daglig klikker på lenker, kommenterer, deltar i konkurranser eller leser hva andre skriver.

Vings Facebook-side skal være en side for inspirasjon. Tidligere kunder, potensielle kunder eller de som bare er nysgjerrige skal kunne få svar på sine spørsmål fra ansatte på Ving, eller andre ”Ving-venner” på siden. Vings kunder skal kunne oppleve å bli effektivt fulgt opp, få god og personlig service, uansett gjennom hvilken kanal hun eller han velger å kontakte oss. Mange føler at vi prater direkte med dem, og handler deretter. Flere av våre kunder har en veldig personlig relasjon til oss som bedrift. Det gjør det spennende å kommunisere med dem gjennom sosiale medier.

Folk er villige til å hjelpe hverandre om de vet svaret! Vi har veldig mange trofaste venner på Facebook som vil svare og gi tips til de som er nye på siden. Vi ser ofte at de diskuterer ulike destinasjoner seg imellom, og de kommer med tips og råd om restauranter, utflukter, hvor lang tid bussturen tar og annet.

Det er ikke alltid all informasjon bør være i alle kanaler. Ving bruker Facebook som en kommunikasjonskanal for de som reiser, ikke for media eller andre partnere. Målgrunnen er alle som vil reise eller har reist med Ving. De som leter etter reisetips og råd, eller trenger aktuell informasjon, som for eksempel da det var problem med askeskyer fra Island. Kort og godt alle som er reiseglade! Men journalister følger oss også på Facebook, så det er mulig at de henter inspirasjon herfra. Vi tester nå med et presserom på Facebook, først og fremst for å se om våre fans på Facebook synes det er interessant og om vi fra presserommet kommer få trafikk til vår hjemmeside og blogg. Men som sagt er jeg ikke sikker på om vi snakker med rett målgruppe. Det er ikke alltid all informasjon behøver være i alle kanaler.

Alexandra Bylund, Web Manager på Solresor

Vi begynte å jobbe aktivt med vår Facebook-gruppe for mindre enn ett år siden, og har nå mer enn 15.000 personer som liker oss.

Journalistene blir en ny målgruppe på Facebook. Vi har nettopp begynt å bruke presserommet på Facebook og har derfor ikke sett resultatene enda. Jeg ser det som at journalister kan komme å bli en målgruppe, takket være at vi nå har vårt Newsroom på Facebook-siden. Hittil har man som journalist ikke noen større grunn til å like oss på Facebook, bortsett fra rent privat. Nå derimot kan vi med god samvittighet anbefale alle journalister å like oss der, slik at de kan ta del av våre nyheter, til og med pressemeldinger.

Presserommet er en enkel måte for de som liker oss å få tilgang til våre nyheter. Det er på Facebook man finner de seneste nyhetene og kjenner pulsen på omverdenen. Så da vi fikk mulighet til å ha vårt presserom der, syntes jeg det var en fantastisk måte til å la de som liker oss, på en enkel måte, få tilgang til våre nyheter. Mitt mål at vi i fortsettelsen skal kommunisere nyheter der i stedet for å skrive om dem på veggen, som for eksempel med alle oppdateringer vi gjorde i forbindelse med urolighetene i Egypt. Om man ikke skal reise til Egypt kan det være veldig irriterende å hele tiden se oppdateringer om dette. Jeg er veldig glad for at vi kan forandre det til neste gang. Det gir oss også en mulighet til å presentere oppdateringene på en riktig måte og med et ubegrenset antall ord.

Vi ønsker å oppnå 100% tilgjengelighet for alle våre kunder. Jeg har en visjon om at alt skal henge i sammen, som i en sirkel. Hvor man enn befinner seg – på vår hjemmeside, på Facebook, på Twitter, på Mynewsdesk – hvor man enn befinner seg, så skal det bare være et fåtall klikk fra de andre stedene der vi også er representerte. Det skal ikke være noen ”dead end”. Vi ønsker å oppnå 100% tilgjengelighet for alle våre kunder.

Les gjerne Alexandras tips om Facebook-side for bedrifter.

Karin Zingmark, Pressesjef på Viasat

For ett og et halvt år siden satt jeg med i en paneldebatt, arrangert av Disruptive Media. Temaet var hvordan bedrifter kan bruker sosiale medier i kommunikasjonen, og jeg fikk spørsmål om hva Viasat tenker rundt Facebook. Jeg svarte som sant var at jeg ikke viste. Vil man like en bedrift på Facebook? Og om man gjør det, er det for at varemerket er så sterkt at man vil forbindes med det? Eller er det for at man vil ha bra tilbud, support også videre? Vi besvarte ikke disse spørsmålene fra panelet, men den dagen såddes et frø i hode som siden da har fått gro.

På nettet er alle journalister. Generelt har sosiale medier påvirket de tradisjonelle mediene i stor grad, og det påvirker i sin tur måtene en bedrift kan handle ut ifra. Det finnes ikke, som tidligere, en slags kommunikasjon til journalisten og en annen til sluttkonsumenten. På nettet er alle mer eller mindre journalister, og en bedrifts varemerke diskuteres, enten man vil eller ikke. Som bedrift må man være nærværende, høre på det som sies, og interagere. Mynewsdesk har tidlig forstått dette, og jeg synes at den måten de knyter sammen nærværet på de ulike plattformene, er helt i linje med utviklingen. På Facebook er vår målgruppe først og fremst seere og kunder, men der er selvfølgelig også journalister blant disse. På samme måte er målgruppen på Mynewsdesk først og fremst journalister, men også disse kan være seere og kunder. Det blir naturlig å tilby vårt presserom på Facebook, på samme måte som vi lenker inn Facebook i vårt presserom. Utviklingen innenfor dette området er meget spennende, og på Viasat lærer vi oss nye ting hver dag!

At Viasat er tilstede på Facebook er i dag en selvfølge, men vi finnes i forskjellige former og med ulike formål. Viasat leverer tv-underholdning. Vi er delvis en tv-operatør som ser til at teknikken fungerer og at du får et bra utvalg av tv-kanaler hjem til tv-apparatet (eller via weben eller mobilen), at du kan velge hva du vil se og når du vil se det. Foruten det, har vi også egne tv-kanaler som Viasat Fotboll/Motor & Hockey, TV 1000-kanalene, Viasats dokumentarkanaler og andre.

Vi dro i gang www.facebook.com/viasatsverige høsten 2009 som suksessivt har vokst seg større. Nå har vi også Facebook-sider for våre sportskanaler Viasatmotorsverige, Viasat Fotboll, Viasat Hockey, samt TV1000. Målgruppen for sidene er først og fremst våre tittere og kunder.

Interesse og engasjement følger tydelig vårt tema. Viasats Facebook-side for en hel del spørsmål som er typiske for kundeservice, og foruten å jobbe med support, informerer vi også her om nye produkter og tjenester, endringer og ting som har med våre eksisterende kunder å gjøre. Fremover planlegger vi her å utøke tilbudene rettet mot eksisterende kunder.

Siden våre eksperter og kommentatorer vever inn Facebook i våre sendinger, har vi veldig bra rekkevidde. Våre tv-kanalers sider har mye aktivitet, særlig når vi sender sport direkte. Sportsinteresserte har et utrolig engasjement for den sporten de vil se, enten det er motorsport, hockey eller fotball. Aktiviteten er særlig høy under sendinger fra Premier League, Champions League også videre. Respektive kanals redaksjon er utrolig engasjert i dialogen på Facebook, og det er stor takhøyde for hva som er gjørbart. I helgen hadde for eksempel Viasat Motor på Facebook, direktesending inne fra kupeen til to føreres biler under Svenska Rallyt!

Evelina Ander, CRM & PR Manager på Ebookers/MrJet

MrJet har vært på Facebook siden 2007. Vår nåværende bedriftsside på Facebook skapte vi på sensommeren 2010.

Være der våre kunder og reisende er. Grunnmuren i vårt nærvær i sosiale medier er at vi vil være der kundene og de reisende er. Særlig når det gjelder Facebook ser vi en større mulighet for kommunikasjon, og vi setter virkelig pris på de tilbakemeldingene vi får. For eksempel oppfordringer vi hele tiden de som reiser med oss til å komme med ønskemål og forbedringsforslag til våre funksjoner.

Vi er fortsatt på et tidlig stadium når det gjelder å bygge opp vår Facebook-side, men vi er allikevel veldig positivt overrasket over den aktivitet som vi allerede nå har sett fra de som liker oss, både i form av spontan aktivitet, samt kommentarer og tommelen opp på våre oppdateringer.

Målet med et presserom på Facebook er å nå ytterligere ut med vår informasjon.

Når det gjelder presseinformasjon og nyheter i sosiale medier, finnes et enormt potensial, men akkurat presseinformasjon på Facebook er noe nytt for oss. Målet er selvfølgelig å ytterligere kunne nå ut med vår informasjon. Foreløpig er det for tidlig for å dra noen konklusjoner når det gjelder økt trafikk til vårt presserom også videre, men vi ser fram til å kunne gjøre det etter hvert!

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no