Nordiske virksomheter i front på bruk av online nyhetsrom

Nordiske virksomheter i front på bruk av online nyhetsrom

<!--[if gte mso 9]> <![endif]--> <!--[if gte mso 9]> Normal 0 21 false false false NO-BOK JA X-NONE <![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--> <!--[if gte mso 10]> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Vanlig tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} <![endif]--> <!--StartFragment-->

Undersøkelsen viser at Nordens 50 største virksomheter er gode til å arbeide med nyhetsrom, men det finnes fortsatt mye forbedringspotensiale.

<!--[if !supportLists]-->·      <!--[endif]-->Neste Oil og Novo nordisk på toppen

<!--[if !supportLists]-->·      <!--[endif]-->Av de 9 norske virksomhetene som har blitt vurdert har Statoil det beste nyhetsrommet og endte sammenlagt på en 8. plass

<!--[if !supportLists]-->·      <!--[endif]-->92% har innsett viktigheten av å bruke bilder i sin kommunikasjon

<!--[if !supportLists]-->·      <!--[endif]-->50% benytter seg av multimedieinnhold som video

<!--[if !supportLists]-->·      <!--[endif]-->28% av bedriftene har innhold på siden som er utdatert

<!--[if !supportLists]-->·      <!--[endif]-->Totalt var 70% av bedriftene rangert i Norden linket til en form for sosiale medier gjennom sitt nyhetsrom. Twitter var det mest populære nettverket med 62% og Facebook kom på andreplass med 54%

Tidligere i år foretok Mynewsdesk en undersøkelse av hvordan verdens hundre største varemerker benytter online nyhetsrom.  Nå har Mynewsdesk sammenstilt en rapport hvor man ser nærmere på Nordens femti største virksomheter. Når man sammenligner disse to rapportene ser man at nordiske bedrifter generelt er bedre til å jobbe aktivt med PR via et nyhetsrom. Interessant er det også at samtlige av de nordiske virksomhetene hadde en form for nyhetsrom, noe som er en klar forbedring hvis man sammenlignet med resultatene fra den globale rapporten. Gjennomsnittsresultatet for de nordiske virksomhetene var også betydelig høyere, med en gjennomsnittlig score på 55% mot 38% i den globale rapporten.

Kriteriene man har sett nærmere på i nyhetsrommene er synlighet, innhold, multimedia, hvor lett det er å finne frem til informasjon, sosiale mediekanaler, og om man har listet opp pressekontakter.

På toppen troner finske Neste Oil (79%), danske Novo Nordisk, og Fortum (Finland). På tross av at flere virksomheter er langt fremme i det digitale tankesettet og dermed klart seg bra i undersøkelsen kan man allikevel konstatere med at det finnes rom for forbedring.

Norge var landet som var mest tvetydig i rangeringen. Norge kom på tredjeplass sammenlagt, rett over gjennomsnittet. De norske nyhetsrommene ligger derimot på topp når det kommer til innhold i nyhetsrommet. Blandt de norske bedriftene som har blitt vurdert finner vi Telenor, DNB, Norsk Hydro, YARA International, Orkla, Storebrand, Aker Solutions, Gjensidige og Statoil.

”For en nordisk bedrift som oss selv er det lovende å se at de ledende virksomhetene i regionen er foran det globale gjennomsnittet i hvordan man bruker nyhetsrom til å dele innhold”, sier Peter Ingman, CEO i Mynewsdesk. ”Et nyhetsrom er ofte det første man besøker som en interessent som ser etter informasjon om din bedrift, og det er derfor viktig å ha en god kombinasjon av innhold og at det blir regelmessig oppdatert.  Selv om de nordiske virksomhetene jevnt over gjorde det bedre enn de globale merkevarene, er det fremdeles mye forbedringspotensiale, da 28% har utdatert innhold og kun 55% linker til sosiale mediekanaler.”

Rapporten i sin helhet inneholder nyttige eksempler og tips til hvordan man kan jobbe med nyhetsrom og engasjere journalister, bloggere og andre interessenter. Last ned rapporten her.

Metodikk

Basert på et tiår av erfaring med utvikling av nyhetsrom for bedrifter verden over, har Mynewsdesk-teamet satt sammen en liste funksjonalitetskriterier i samarbeid med profesjonelle fra alle deler av kommunikasjonsindustrien.

Vi evaluerte de 50 største bedriftene i Norden (som listet i Forbes Global 2000, publisert i april 2012) baserte på våre kriterier og tildelte vi hver virksomhet en score. Med 58 mulige poeng laget vi en rangering basert på hvor godt de møtte våre kriterier.

Virksomhetene vi har sett nærmere på er:

Norske: Telenor, DNB, Norsk Hydro, YARA International, Orkla, Storebrand, Aker Solutions, Gjensidige, Statoil.

Svenske: Nordea, Volvo Group, SEB, Handelsbanken, TeliaSonera, Swedbank, H&M, Atlas Copco, Sandvik, Skanska, SKF, Svenska Cellulosa AB, Electrolux, Assa Abloy, Investor, Tele2, Autoliv, Kinnevik, L E Lundbergföretagen, Alfa Laval, Boliden AB, Swedish Match, Hexagon AB, Getinge Group.

Danske: Maersk, Novo Nordisk, Danske Bank, Carlsberg Group, TDC A/S, Jyske Bank.

Finske: Fortum, Nokia, UPM-Kymmene, Stora Enso, Kone, Metso, OP-Pohjola Group, Neste Oil, Wärtsilä, Nokian Tyres og Kesko.

<!--EndFragment--> <!--EndFragment-->

For mer informasjon om Mynewsdesk, følg oss på:

Slideshare

______________________________________________________________________

Mynewsdesk

Mynewsdesk gjør det raskere og enklere for bedrifter, journalister, bloggere og andre opinionsdannere å oppnå relevant eksponering - på egne vilkår. Som verdens første webside for utveksling av bedriftsnyheter, matcher Mynewsdesk interesserte brukere med relevant informasjon som pressemeldinger, videoer, bilder og annet innhold. Alt søkemotorsoptimaliseres og kan publiseres automatisk på sosiale medieplattformer.

Mynewsdesk har hovedkontor i Stockholm, med kontorer i Norge, Danmark, Finland, Singapore og England. Hovedeier er norske NHST Media Group. Bedriften er inne i en internasjonal ekspansjonsfase og formidler i dag presseinformasjon fra over 23 000 bedrifter.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no