Derfor kommer online nyhetsrom til å endre PR for godt

Derfor kommer online nyhetsrom til å endre PR for godt

Vi har kommet et stykke på vei siden Ivy Lee,  grunnleggeren av PR og forfatteren av verdens første pressemelding.  Han fikk i 1906 trykket sin historie ord for ord i The New York Times.

Spol 100 år frem i tid fra 1906 og til 2006, hvor det beryktede blogginnlegget fra Tom Foremski tordnet:  “Die! Press release! Die! Die! Die!” Foremski skrev: “Press releases are nearly useless. They typically start with a tremendous amount of top-spin, they contain pat-on-the-back phrases and meaningless quotes.… This madness has to end. It is wasted time and effort by hundreds of thousands of professionals.”

Foremski foreslo på bakgrunn av dette at man skulle endre de tradisjonelle pressemeldingene. Han mente at man heller skulle skrive faktabaserte pressemeldinger, med rikelig av linker, sitater og multimedieinnhold. På den måten gjorde man det enkelt for journalister og bloggere å sette sammen egne historier som publikum faktisk ville ønske å lese og dele.

Online nyhetsrom er fremtiden

Online nyhetsrom, eller "sosiale medie-nyhetsrom" som det også kalles bidrar til å løse en del av Foremski sine frustrasjoner fra 2006.

Ved å samle alle virksomhetens nyheter, innhold, sosiale mediekanaler, bilder, videoer etc. på ett sted - med alt tagget og relatert materiell. Ikke bare vil det bidra til å  søkemotoroptimalisere nyhetene, men nyhetsrommet kan også være selve kjernen i en virksomhet sin kommunikasjonsstrategi.

Et nyhetsrom gir journalister, bloggere og andre interessenter alt de trenger for å fortelle historier basert på innholdet virksomheten publiserer.

undefined

OSL sitt nye nyhetsrom på Mynewsdesk

Flere merkevarer benytter online nyhetsrom

I dag snakker mange i PR- og kommunikasjonsbransjen om brand nyhetsrom. Med dette mener man at ”content is king”, og at enhver virksomhet kan dra fordel av å oppføre seg mer som et mediehus.

Edelman Digital kaller det "brand storytelling at the speed of social”. De beskriver hvordan merkevarer i økende grad konkurrerer om å skape visuelt innhold, som samsvarer med deres publikums interesser rundt ferske nyheter og trender på nettet.

Vi i Mynewsdesk jobber vi kontinuerlig med å forbedre vår plattform for å hjelpe de som jobber innen PR, markedsføring og kommunikasjonsbransjen til å levere godt innhold og gode resultater.

Med lanseringen av våre nye nyhetsrom design leverer vi en plattform som støtter denne måten å tenke og handle på, for alle som arbeider profesjonelt med kommunikasjon.

Det nye nyhetsrommet har mer fokus på innhold, et enklere design og er responsivt, slik at det fungerer optimalt på nettbrett og mobil.

Akkurat nå opplever vi fem store skifter i hvordan vellykkede merkevarer kommuniserer:

1) Merkevarer fungerer som mediehus

Dette har pågått en stund, men nå er det umulig å overse.

Det finnes nok av eksempler på store merkevarer (Coca-Cola, Red Bull, Virgin Mobile... bare for å nevne noen) som har tatt denne tilnærmingen til seg. Men også mindre bedrifter, B2B bedrifter, non-profit og offentlige organisasjoner tilpasser sin markedsføring og kommunikasjonsplaner for utforming av innhold og sosiale medier.

2) Betydningen av "real time"

I en tid med overflod av medier og informasjon bør merkevarer være klare til å reagere på hendelser i løpet av få minutter, ikke timer eller dager.

Nylige eksempler på dette inkluderer for eksempel Paddy Power sin reaksjon på at Manchester United manager Alex Ferguson valgte å gå av med pensjon. Det var potetgull merket Golden Wonders også rask ute med å svare, og selvfølgelig eksempelet som vil bli inkludert i alle lærebøker, nemlig Oreo sin "Dunk in the Dark" annonse som ble  kringkastet under Super Bowl finalen i 2013, da den ble rammet av strømbrudd.

Merkevarer må overvåke ferske nyheter og sosiale medier. Og de må være i stand til å publisere, distribuere og promotere nytt innhold - umiddelbart.

3) Effekten av multimedieinnhold

Publikum setter pris på innhold i mange former. Vi leser, lytter, ser, samhandler, kommenterer og deler. Vi deltar i de historiene vi finner på nettet og gjenforteller dem. Multimedieinnhold som bilder og video er ofte kraftigere og mer effektive enn ren tekst.

Multimedieinnhold er ikke bare essensielt når man svarer på siste nytt eller når en historie skal pitches til journalister - det er også en svært effektiv måte å få eksponering i sosiale medier. For mange merkevarer har en viral video hit vist seg å være markedsføringens hellige gral. En meget godt gjennomført eksempel er Bodyforms/Libress sin must-see respons på et innlegg på deres Facebook-side. Videoen har blitt sett nesten 4 millioner ganger. Den ga merkevaren en varm personlighet og pustet nytt liv i en gammel annonsekampanje.

4) Administrasjon av flere kanaler på samme tid

En stor utfordring i kommunikasjon er å holde seg oppdatert på de digitale kanalene, hvilke som er inn og hvilke som er ut. Er det på tide å fokusere på Pinterest? Eller er Instagram et sted hvor man når ut og skaper engasjement? Hva er potensialet for Vine? Og skal man snart begynne å jobbe seriøst med Google+?

Dette er ett av de områdene hvor publiseringsplattformen kan utgjøre en stor forskjell. Hvis du kan publisere og distribuere til flere kanaler - e-post, nettside, sosiale medier - uten å måtte åpne flere programmer, så er du i stand til å effektivt kommunisere til et bredt publikum.

5) Sett mobilen først

Det forventes at bruken av mobilt internett snart overgå bruk av Internett fra "normale" datamaskiner og telefonen og nettbrettet vil oftere være stedet der du møter publikum første gang.

Å kunne levere innhold i et responsivt design som tilpasser seg og fungerer optimalt på alle enheter, er nå en avgjørende suksessfaktor for alle online kampanjer.

Et moderne nyhetsrom

Hva synes du om det ovenfor? Er online nyhetsrom tilnærming noe du vurderer, eller kanskje noe du allerede benytter?

Og hva med teknologi for å håndtere flere kanaler, bilder og videoer i sanntid? Har du den rette plattformen og de riktige verktøyene?

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no