Ann Cathrin November Høibo, I don't need you anymore, I'm into Carl Andre now. 2011 - 2017. Foto: Vegard Kleven  |   Steinar Haga Kristensen, Fortvilelser i leire, 2012
Ann Cathrin November Høibo, I don't need you anymore, I'm into Carl Andre now. 2011 - 2017. Foto: Vegard Kleven | Steinar Haga Kristensen, Fortvilelser i leire, 2012

Innkjøp: Ann Cathrin November Høibo og Steinar Haga Kristensen til Nasjonalmuseet

Nasjonalmuseet styrker kunstsamlingen med verk av de norske samtidskunstnerne Ann Cathrin November Høibo og Steinar Haga Kristensen. Verkene vil på sikt vises i det nye Nasjonalmuseet.

Verkene Nasjonalmuseet kjøper er Ann Cathrin November Høibos I don't need you anymore, I'm into Carl Andre now (2011–2017) og Flukt forover 1 (2017), og Steinar Haga Kristensens Fortvilelse i leire (2012) og The Spread of Dilettantism #01 (2013).

Det nyinnkjøpte verket av Ann Cathrin November Høibo er et godt eksempel på hvordan Nasjonalmuseet sikrer seg tidlige verk fra kunstnerens karriere på et senere tidspunkt. I dette tilfelle gikk vi gjennom alle verk fra kunstneren og synes I don't need you anymore, I'm into Carl Andre now var et gjennombruddsverk for Høibo med viktig virkningshistorie for samtidskunsten i Norge. Høibo laget det opprinnelig for utstillingen «Human Pattern» på Kunsthall Oslo i 2011. Siden verket ikke lenger fantes fysisk, laget kunstneren en ny versjon for Nasjonalmuseet. I det minimalistisk utseende gulvarbeidet referer hun til to av kunsthistoriens store helter, den amerikanske minimalisten Carl Andre og Joseph Beuys’ filtarbeider. Mens arbeidet virker minimalistisk kjølig er det samtidig en veldig privat fortelling om kjærlighetssorg som antydes i tittelen og ved bruk av egne klesplagg og suvenirer fra en reise.

I tillegg har museet nettopp gått til innkjøp av en vevnad fra Høibos siste utstilling i Kunstnerforbundet. Flukt forover 1 fra 2017 er et av Høibos nyeste verk av materialene kokostråd og tyll. Vev er en teknikk Høibo alltid kommer tilbake til. Sammen med denne tradisjonelle teknikken legger hun til sitt eget språk i form av spesielt utvalgte materialer som gjerne har en tilknytning til lokal historikk. Kokostråd ble i sin tid spunnet i Mandal kokosveveri, en nisjebedrift som nå er delvis nedlagt og hvor en stor del av driften er lagt til Øst-Europa. Høibo har overtatt kokosmaterialet og bruker det sammen med den lette tyllen for å skape kontraster i veven. Kunstnerens utforskning og kunnskap om verden og kunsten legger seg som sterke meningsbærere i materialene. Høibos kunstverk vitner om inngående kunnskap om tradisjon og teknikker, men også om hennes kartlegging av verden rundt seg i kraft av hennes egenskap som tekstilturist.

Steinar Haga Kristensens store installasjon Fortvilelse i leire er også et eksempel på denne typen etterhåndsinnkjøp. Verket ble laget til utstillingen ved sammen navn på Kunsthall Oslo i 2012, og utgjør et absurd bomiljø fylt av ubehjelpelig kunsthåndverk; skjeve kopper og kar, kollapsede møbler samt en fondvegg som er en slags 70-talls keramikkversjon av Munchs Solen. Rent umiddelbart fremstår Haga Kristensens totalinstallasjon som et humoristisk nikk til keramikkmediet, men verket kan også leses som en kommentar til mantraet om kunsten som prosess og ideen om den lekende kunstneren, fristilt fra alle normer. Verket er historisk viktig fordi det utgjør et markant startpunkt for den såkalte nymaterialismen i Norge – en retning som har hatt distinkte, om enn ganske forskjellige nedslag i kunstverdenen og akademia de siste årene.

ANN CATHRIN NOVEMBER HØIBO (f. 1979) jobber i et variert kunstnerisk formspråk og hennes prosjekter spenner fra alt fra installasjonsbaserte, stedsspesifikke arbeider til store abstrakte malerier og vevnader. Kunstneren henter inspirasjon fra tradisjoner og teknikker brukt av kvinnelige kunstnere og avantgarde-bevegelser. Hun bruker ofte tradisjonelle teknikker med referanser til både høy- og lavkultur hvor hverdagen ikke sjelden er et overordnet tema. Ann Cathrin November Høibo har det seneste året hatt separatutstillinger ved Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden og STANDARD (OSLO); Carl Freedman Gallery, London; Michael Thibault Gallery, Los Angeles og Kristiansand Kunsthall, Kristiansand S.

STEINAR HAGA KRISTENSEN (f. 1980) har markert seg som en av sin generasjons mest særegne kunstnere med teatrale og mytiske, men også humoristiske totalinstallasjoner. Han har jobbet med et bredt spekter av stiluttrykk ogmedier, fra maleri, skulptur, collage, keramikk, mosaikk og fresco til video, opera og performance. I en alder av 37 år har han allerede en lang rekke utstillinger bak seg, hjemme og internasjonalt, blant annet på Den Frie i København og Witte de With i Rotterdam. Han har også skapt det 100 kvadratmeter store freskomaleriet Konsensusbilde samt en operaforestilling i toppatelieret i Oslo rådhus.

Se for øvrig innkjøpslisten for 2016 her.

Kontakt: Eva Engeset, pressekontakt,eva.engeset@nasjonalmuseet.no/ tlf.: 46 95 01 02.

Nasjonalmuseet - Vi skaper nye generasjoner av kunstentusiaster