Første skisse: Museet for samtidskunst blir kultur-hamam. Illustrasjon: Nasjonalmuseet

Museet for samtidskunst blir kultur-hamam

Museet for samtidskunst blir bad, et såkalt kultur-hamam, med basseng, dampbad, sauna og massasje.

I september stenger Museet for samtidskunst. I de kommende årene skal museet som har holdt til i Norges Banks gamle bygg på Bankplassen siden 1990, forberede innflyttingen i det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen i 2020. Etter at det ble klart at Riksantikvaren likevel ikke kommer til å overta de ærverdige lokalene på Bankplassen, har det hersket stor usikkerhet rundt byggets fremtidige bruk.

– Som skapt for basseng
I går innkalte Statsbygg til pressekonferanse i Museet for samtidskunst for å fortelle om planene for fremtidig bruk av lokalet. Statsbyggs plan, utviklet i samarbeide med Nasjonalmuseet, er å omgjøre lokalet til et hamam.

– Banksalen er som skapt for et nedsenket basseng, konstaterte Statsbyggs kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Aschim under møtet med pressen, og fortsatte: – Domen og de forgylte marmorsøylene leder tankene naturlig mot orienten, og byggets infrastruktur er overraskende lik den man finner i tradisjonelle hamamer.

Fuktproblemer
Noen praktiske utfordringer har det likevel vært, ifølge Njaa Aschim. Det har blant annet tatt tid å klargjøre hvor mye vann og fukt det fredede bygget tåler. Riksantikvaren har nå godkjent den nye fuktstandarden for bygget. Den planlagte omfunksjoneringen er helt i tråd med Riksantikvar Jørn Holmes visjoner om bevaring av gamle bygg. Han gikk i fjor ut og etterlyste en «mer kreativ gjenbruk og transformasjon av eksisterende bygninger, ikke minst fra statens egen side» (VG 02.05.2016).

Rekreasjon og hvile
Tanken er i første omgang å lage et lukket spa for samtidsmuseets stab, som består av 13 kvinner. De ansatte har de siste årene vært utsatt for et stort arbeidspress og kritikk utenfra, i tillegg til tumulter internt i museet. Som Aftenposten meldte den 29.01.2017, har museet blant annet vært preget av et høyt konfliktnivå. Etter råd fra en innleid psykolog, har man kommet fram til at rekreasjon og hvile vil være det beste tiltaket. Nasjonalmuseets bedriftspsykolog Miriam Nordgård legger til:

– Vi forsøker alltid å ha et holistisk syn på tingene. Kropp og sjel henger sammen. Istedenfor å kle seg nakne i gruppesamtaler, ønsker vi nå å prøve ut nye metoder for å skape en mer intim bedriftskultur.

Hormonbehandling
I tillegg til dampbad og massasje, vil de mindre rommene i museets andre etasje forvandles til sauna og terapirom. Etter en behovsanalyse blant de ansatte, som nesten utelukkende befinner seg i alderen 40 til 55 år, vil fokuset særlig rettes mot overgangsplager. Blant annet vil man tilby organisk hormonbehandling etter rumensk modell.

Opplevelseskultur
De siste årene har flere og flere museer, i tråd med samtidens opplevelseskultur, utvidet tilbudet. Dagens museer ønsker ikke lenger å identifiseres med støvete rom med krakelerte malerier, men vil tilby et stort spekter av sanselige opplevelser. Med det nye tilbudet vil museet ta opp konkurransen med blant annet den nye Kunstsiloen som Sørlandet kunstmuseum nå skal bygge i Kristiansand i samarbeid med investoren Nicolai Tangen. Den nytilsatte direktøren ved Kunstsiloen, Reidar Fuglestad, uttalte i forrige uke at planen var å «utvikle regionen til en kunst- og kulturdestinasjon i internasjonal klasse». De samme ambisjonene preger også Oslo, der man nå jobber med en femårsplan for å revitalisere Kvadraturen som kulturdestinasjon. Den nye kultur-hamamet på Bankplassen vil, som Hege Njaa Aschim påpekte under gårsdagens pressekonferanse, bli «juvelen i kronen» i dette prosjektet.

Gratis pilotmedlemskap til de 100 første
Hamamet åpner sine dører for museets ansatte høsten 2018. Deretter planlegges en suksessiv utvidelse av tilbudet til alle aktørene i Oslos kulturliv. Allerede nå kan 100 heldige badenymfer få et gratis halvårlig pilotmedlemskap for å teste og forbedre tilbudet. Førstemann-til-mølla-prinsippet gjelder, og interesserte kan ta kontakt på kultur-hamam@nasjonalmuseet.no.

Nasjonalmuseet - Vi skaper nye generasjoner av kunstentusiaster