Foto: Gisle Bjørneby.

​Nationaltheatret forlenger samarbeidet med OBOS

Nationaltheatret og OBOS har samarbeidet siden høsten 2013. Nå er Norges største teater og Norges største boligforvalter blitt enige om å fortsette sponsorsamarbeidet.

Avtalen innebærer at OBOS blir en av teatrets hovedsponsorer de tre neste årene, og at OBOS sine 415.000 medlemmer fortsatt får 20 prosent rabatt på alle forestillinger på Nationaltheatret og Nationaltheatret på Torshov.

– Vi er glade for å forlenge samarbeidet med en sponsor som ikke bare gir oss større økonomisk handlingsrom, men som også er en betydelig formidler av kulturopplevelser. Årlig kjøper cirka 30.000 OBOS-medlemmer rabatterte billetter til våre forestillinger, og vi ønsker både gamle og nye kunder velkommen i teatret, sier teatersjef Hanne Tømta.

– OBOS ønsker å bidra til en levende by med et rikt kulturliv der folk trives og ønsker å bo. Gjennom sine sponsorater ønsker OBOS å gi noe tilbake til sine medlemmer. Nationaltheatret gir våre medlemmer, ansatte og kunder unike kulturopplevelser året igjennom, sier kommunikasjonsdirektør Åge Pettersen i OBOS.

Nationaltheatrets hovedsponsorer er OBOS og Norgesgruppen. I tillegg til å være hovedsponsor er det mulig å inngå skreddersydde samarbeid om sponsorater i mindre omfang.

For spørsmål om forlengelsen av samarbeidet med OBOS eller spørsmål om sponsorater, ta kontakt med sponsorsjef Mona Rafn på e-post mona.rafn@nationaltheatret.no eller 451 79 040.

Om Nationaltheatret

Nationaltheatret er Norges største teater med et uttalt mål om å bli anerkjent som et av Europas ledende teatre; tradisjonsrikt og grensesprengende. Teatret ligger midt i sentrum av Norges hovedstad Oslo – mellom slottet og Stortinget - i et praktbygg fra forrige århundreskifte. Det har tre faste scener; Hovedscenen, Amfiscenen og Malersalen, under samme tak i sentrum, og Torshovteatret, en biscene i bydel Torshov på Oslos østkant.

Nationaltheatret har siden åpningen i 1899 gitt den norske dramatikken og norsk som scenespråk et hjem. Ønsket om å etablere et teater for norske dramatikere og scenekunstnere var en selvsagt del av nasjonsbyggingen og løsrivelsen fra Sverige rundt forrige århundreskifte, en prosess som munnet ut i unionsoppløsningen i 1905. Statuene av Henrik Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnson troner fortsatt foran hovedinngangen. Sammen med Ludvig Holberg har disse to nasjonale ikonene også navnene gravert på fasaden av teaterbygningen.
Bygningen ble fredet etter lov om kulturminner i 1983.

Øystein Hygen Christensen

Pressekontakt Informasjonssjef Pressehenvendelser til teatersjef Kristian Seltun. 480 30 073

Tradisjonsrikt og grensesprengende

Nationaltheatret er Norges største teater med et uttalt mål om å bli anerkjent som et av Europas ledende teatre, tradisjonsrikt og grensesprengende. Teatret ligger i sentrum av Oslo – mellom slottet og Stortinget – i et praktbygg fra forrige århundreskifte. Det har fire scener: Hovedscenen og Amfiscenen , samt Torshovteatret og Kanonhallen på Løren.

Nationaltheatret