Nationaltheatret arrangerer skeive dager 20. og 21. juni i Publikumsfoajeen.

Nationaltheatret inviterer til skeiv pop-up-festival

Under Oslo Pride arrangerer Nationaltheatret skeive festdager 20. og 21. juni, med blant annet skeivt teater, operakaraoke, salongsamtale, omvisninger og bingo-bonanza på plakaten.

Kulturjournalist Per Sundnes er konferansier under Pride på National begge dagene. Publikum kan blant annet få med seg den legendariske avantgarde-cabaret-artisten David Hoyle. Han slo gjennom i Storbritannia på 90-tallet som The Divine David, en slags anti-drag queen som angrep både det borgerlige Storbritannia og homomiljøet.

Operakaraoke med Adrian Angelico

Den verdenskjente mezzosopranen Adrian Angelico er den første transpersonen som har sunget hovedroller i de største amerikanske operahusene. Nå inviterer han til intimkonserter under Pride på National. I Karaoke King blir vi kjent med hans musikalske reise gjennom pop og rock til den enestående internasjonale karrieren som mezzosopran han har i dag. Her får også publikum mulighet til å melde seg til karaokeopptreden utpå kvelden. I Transtastic møter publikum Angelico sammen med soloharpist Ellen Bødkter.

Ut av Jehovas vitner

I tillegg kommer samfunnsdebattant og skuespiller Sven Henriksen med sin forestilling Men hold kjeft da, Henriksen! Stykket handler blant annet om Henriksens barndom som sønn av en av lederne i Jehovas vitner, og hvordan han kom seg ut av det strenge kristne miljøet da han oppdaget at han var homofil.

Kim Friele, Fucking Åmål og bingo-bonanza

FRI-leder Ingvild Endestad er ordstyrer i torsdagens salongsamtale om homosaksforkjemperen Kim Friele og portretteringen av hennes liv. I panelet sitter dramatiker Toril Solvang, forfatter Ola Henmo og Bjørn André Widvey ved Skeivt arkiv.

I Film med ord fremfører fire skuespillere, blant andre Rolf Kristian Larsen og Heidi Toini, manuset til kultklassikeren Fucking Åmål fra 1998 for åpen scene.

I tillegg blir det lansering av det skeive tidsskriftet MELK, en smakebit fra Jahn Teigen-musikalen Optimist, bingo-bonanza og skeive omvisninger på Nationaltheatret.

Les mer om Pride på National her

Om Nationaltheatret

Nationaltheatret er Norges største teater med et uttalt mål om å bli anerkjent som et av Europas ledende teatre, tradisjonsrikt og grensesprengende. Teatret ligger i sentrum av Oslo – mellom slottet og Stortinget – i et praktbygg fra forrige århundreskifte. Det har fire faste scener: Hovedscenen, Amfiscenen og Malersalen, samt Torshovteatret, en biscene på Oslos østkant.

Elisabeth Sødal

Leder formidling og festivalkommunikasjon 416 71 280
Monica Lindanger

Nettredaktør 901 69 762

Tradisjonsrikt og grensesprengende

Nationaltheatret er Norges største teater med et uttalt mål om å bli anerkjent som et av Europas ledende teatre, tradisjonsrikt og grensesprengende. Teatret ligger i sentrum av Oslo – mellom slottet og Stortinget – i et praktbygg fra forrige århundreskifte. Det har fire scener: Hovedscenen og Amfiscenen , samt Torshovteatret og Kanonhallen på Løren.

Nationaltheatret