Vet du hvordan oljebransjen egentlig fungerer?

Nylig ble det første av ti fagseminarer i den nye programserien Innsiden avholdt. Serien skal forsøke å gi svar på ett enkelt spørsmål - hvordan fungerer egentlig olje-og gassbransjen?

Flere og flere selskaper retter i disse dagene oppmerksomheten sin mot petroleumsbransjen etter at investeringstallene på norsk sokkel bare ser ut til øke i årene fremover.

For mange er det første møtet med bransjen svært utfordrende, med helt andre nivåer av dokumentasjonskrav, kompliserte innkjøpsprosesser og tåkelagte beslutningsstrukturer.

For å hjelpe bedriftene har NCEI Offshore og Navitas etablert en seminarserie som de har passende kalt for innsiden.

Innsideperspektivet

Innsiden er et tilbud til bedrifter som ønsker å øke og forbedre sine leveranser til norsk- og internasjonal petroleumsindustri.

På det aller første seminaret i serien stod bransjeforståelse på agendaen. Deltakerne fikk en innføringen i feltutvikling og hvordan de bør posisjonere seg selv for å kunne levere til krevende kunder.

- I dag ble bedriftene innført i rammeverket til petroleumsbransjen. Vi vil etterhvert bevege oss videre inn i temaer som kvalifiseringsordninger, anskaffelsesprosesser og salg, sier programsjef Magnus Stendal.

Personlig oppfølging

Programmet er strukturert rundt de ti seminarene. Etter hvert seminar vil det bli laget workshoper hvor deltakerbedriftene får muligheten til å dykke dypere inn i problemstillingene og se om de finner grunnlag for å etablere samarbeidsprosjekter.

Hver bedrift kan også få tildelt en mentor som de kan jobbe med gjennom hele seminarperioden som strekker seg over ett år.

- Vi håper at dette skal tilføre bedrifter kunnskap som kan forløse noe av det forretningsmessige potensialet vi vet de sitter med. Mange bedrifter har allerede en fot eller en stortå innenfor hos operatører eller rammekontraktører, men spørsmål mange stiller seg er hvordan vi som selskap kan utvikle relasjonene og øke presentasjonene våre i dette svært kompliserte markedet. Dette håper vi å kunne gi svar på, sier Stendal.

Det første seminaret ble avholdt med innlegg fra Trond Winther, direktør i Deloitte Olje & Gass. Han har 15 års erfaring fra Norske Shell med ansvar for blant annet Nyhamna Expansion og Draugen.

Bedrifter som er interessert i å være med kan ta kontakt med Magnus Stendal på telefon 98039701 og epost magnus.stendal@len.no

• ncei offshore
  • offshore