NCEI Offshore blir Navitas´ høyre hånd i Trøndelag

Bildetekst: Fra venstre,  Anne Grete Svenøy - adm leder Navitas,  Ingrid Sara Grimstad Amundsgård - daglig leder Navitas, Per Alfred Holte - key account manager Navitas

Det landsdekkende leverandørnettverket Navitas Network har inngått en strategisk samarbeidsavtale med Trøndelags største offshoreklynge NCEI Offshore. Dette kan bety tilgang på flere større kontrakter for trønderske leverandørbedrifter i tiden fremover.

Navitas Network er en medlemsorganisasjon som har sitt utspring fra Ormen Lange-utbyggingen, og ble etablert i 2003. I dag jobber de mot flere olje- og gassprosjekter på norsk sokkel; både på utbyggingsprosjekter og vedlikehold/modifikasjon.

Målet med avtalen er å styrke leveransekraften til bedriftene i Trøndelag mot de store prosjektene på midtnorsk sokkel, og i første rekke Ormen Lange fase 2, Draugen og Luva/Aasta Hansteen-feltet. Sistnevnte gjennom det samarbeidet Navitas har med Petro Arctic.

Forpliktende avtale
Navitas skal sørge for at rammekontraktører og oljeselskaper engasjerer sine innkjøpsfunksjoner i Trøndelag og at bedriftene i Trøndelag får tilgang til de nettverk og støttefunksjoner som Navitas disponerer.

- Vi forventer at denne avtalen skal bidra til styrke posisjonen til de trønderske leverandørene i en tid hvor det skal gjøres enorme investeringer på norsk sokkel, sier leder for NCEI Offshore Gunn Kari Hygen.

NCEI Offshores medlemmer vil også benytte seg av det nylanserte informasjonsverktøyet findcontracts.no som er utviklet av Navitas. Her er planer og kontrakter samlet i en felles database slik at informasjonen kommer alle leverandører til gode. Målet er å skape en langt bedre kobling mellom tilbud og etterspørsel i petroleumsbransjen.

NCEI Offshore skal på sin side gi Navitas bedrifter tilgang på det trønderske kompetansemiljøet innen olje og gass. Slik vil medlemmene utenfor Trønderlag også dra nytte av avtalen.

- Vi vet hvilke ressurser som finnes i Trøndelag og at mange av bedriftene her er sterkt knyttet til NTNU og SINTEF. Dette kompetansen ønsker vi å gjøre bedre kjent i miljøet, sier daglig leder ved Navitas Network Ingrid Sara Grimstad Amundsgård

Klynge i vekst
NCEI Offshore er i dag det største nettverket av offshorebedrifter i Trøndelag og er en gren av næringsklyngen NCE Instrumentation. I det siste året har medlemsmassen vokst, samtidig som aktivitetene har blitt rettet mer direkte mot rammekontraktørene og operatørene på norsk sokkel.

Det kreves ikke medlemskap for å delta på arrangementene til klyngen og møtene har derfor blitt et regionalt samlingspunkt for bransjen. En rapport fra 2012 viser at den trønderske offshorenæringen består av rundt 140 selskaper med tilsammen 7000 ansatte. I 2011 omsatte de for ca. 11 milliarder kroner.

Avtalen skal evalueres etter et år.

For mer informasjon,

Gunn Kari Hygen,
Leder, NCEI Offshore
+47 93 04 32 12/gkhygen@online.no

Ingrid Sara Grimstad Amundsgård
Daglig leder, Navitas Network
+47 90 13 55 33/ingrid.sara.grimstad.amundsgaard@navitasnetwork.no

• Entreprenørskap

• navitas
  • ncei offshore
  • norsk sokkel
  • kontrakt
  • operatør
  • leverandør
  • olje og gass
  • nce instrumentation

• Sør-Trøndelag

Norwegian Centres of Expertise Instrumentation (NCEI) er en klynge høyteknologibedrifter innen instrumentering lokalisert i Trondheim.

Gunn Kari Hygen

Leder, NCEI Offshore 93043212