Omstridt kampanje til topps i reklamekonkurranse

Aker Brygges omstridte ute-is kampanje fra i sommer, og en sjarmerende kampanje som skulle bidra til befolkningsvekst i det lille lokalsamfunnet Husnes stakk av med gullene da en samlet norsk kjøpesenterbransje kåret sine beste markedsføringsjobber under årets Kjøpesenterkonferanse.

Den Gylne Idé er en konkurranse som kårer de beste markedsføringsarbeidene i norsk kjøpesenterbransje, og deles ut under den årlige Kjøpesenterkonferansen som arrangeres av Nordic Council of Shopping Norge. I år var det rekordstor deltakelse og til sammen 29 arbeider konkurrerte om edelt metall i kategoriene Kampanje og Åpen Klasse.

Aker Brygges vinnerfilm
Husnes Storsenters vinnerfilm

− Det er veldig godt å se at det gjøres stadig mer godt markedsarbeid ute blant de mange store og små kjøpesentrene i landet. I et krevende marked er kreativiteten høy, og det er mange av de innsendte arbeidene som kan vise til svært gode resultater, sier juryleder for Den Gylne Idé, Christine Lampe i NCSC.

Omstridt vinner
I kategorien Kampanje var det Aker Brygge som stakk av med seieren, med sin mye omtalte ute-is kampanje fra i sommer. I en periode hvor Aker Brygge var en byggeplass var det viktig å sette fokus på at våren og sommeren var i anmarsj, og at Aker Brygge var det beste stedet for årets første utepils. Men av hensyn til reklameforbudet for alkohol var dette et budskap Aker Brygge ikke kunne bruke. I stedet laget kjøpesenteret en snedig kampanje hvor man inviterte til å nyte en ute-is i stedet. Kampanjen fikk stor oppmerksomhet, og skapte debatt.

− Det er ikke så ofte at kjøpesentre klarer å skape debatt, men Aker Brygge fikk svært mye ut av en relativt begrenset kampanje. Juryen la særlig vekt på at en så liten og enkel idé kan gi så mye oppmerksomhet og engasjement i både tradisjonelle og sosiale medier, sier Lampe.

Internt fokus
Også i kategorien Åpen Klasse var det det lille kjøpesenteret på Husnes som stakk av med seieren. Senteret sliter med de samme utfordringene som det lille stedet, nemlig at befolkningstallet og kundegrunnlaget går ned. I forbindelse med sitt 5 års jubileum ønsket derfor senteret å stimulere til befolkningsvekst, og lovte gaver for mer enn 150 000 kroner til det barnet og familien som ble født nærmest jubileumsdatoen. Kampanjen fikk stor oppmerksomhet, og skapte engasjement i det lille lokalsamfunnet.

− Husnes Storsenter viste med kampanjen at de er en engasjert del av nærsenteret, og at de bryr seg. Juryen syntes idéen var kreativ og sjarmerende, i tillegg til at den skapte gode resultater for senteret. Det er også fint at det ikke bare er de store senterne med mye ressurser som kan hevde seg i denne konkurransen, avslutter Lampe.

Flere hederlige omtaler
I tillegg til de to vinnerne var det flere andre arbeider som fikk hederlig omtale i de to kategorien. I kategorien Kampanje fikk CC Gjøvik hederlig omtale for sin kampanje «2 barn, 6000 kroner og ingen kjære mor», som fokuserte på skolestart. Det samme gjorde Bergen Storsenter for sin veldedige kampanje «strikk for livet». I kategorien Åpen klasse fikk Oslo City hederlig omtale for sin kampanje «OC Games» som på en storstilt måte fokuserte på det interne samholdet på senteret. Sandvika Storsenter fikk tilsvarende hederlig omtale for sin kampanje «Blod Style» hvor senterets mange kunder fikk møte noen av landets mest populære motebloggere.

• reklame
  • retail
  • nordic council of shopping centers
  • ncsc norge
  • konkurranse
  • gode ideer

Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kjøpesenterbransjen og den norske avdelingen har nærmere 350 medlemmer. Totalt har den nordiske foreningen over 1100 medlemmer, og har aktiviteter i alle nordiske land.

Formålet for foreningen er å lage møteplasser for bransjen, hvor det skapes faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder.

Arrangementene i Norge er fagseminarer, studietur til utlandet og Kjøpesenterkonferansen hver høst. I tillegg har medlemmene tilgang til flere nordiske arrangement. NCSC tilbyr også utdannelse innen Center Management.

NCSC står også bak utdelingen av Kjøpesenterprisene: Årets Kjøpesenter, Årets Butikkjede, Årets Driftsteam og markedsprisen Den Gyldne Idé. Disse prisene deles ut på Kjøpesenterkonferansen hvert år. For mer informasjon om konferansen og prisene, se www.kjøpesenterkonferansen.no