Pressemelding -

Vant nasjonal prestisjekonkurranse: Strømmen Storsenter kåret til årets kjøpesenter.

Strømmen Storsenter kåret til årets kjøpesenter
Oslo, 15. oktober 2015. I hard konkurranse med landets kjøpesentre var det Strømmen Storsenter som stakk av med tittelen Årets Kjøpesenter under Kjøpesenterkonferansen i Bergen torsdag kveld. Med seieren er senteret også med i finalen i kåringen av Årets Nordiske Kjøpesenter.

Prisen Årets Kjøpesenter deles ut av Nordic Council of Shopping Centers til den fremste representanten for moderne norsk kjøpesenterdrift. I år går altså prisen til Strømmen Storsenter, som også vant prisen i 1999. I kriteriene for prisen skal senteret kunne vise til enestående resultater på ett eller flere av kriteriene som kreves for vellykket kjøpesenterdrift.
− Strømmen Storsenter er et av de mest profesjonelle kjøpesentrene i Norge, og kan vise til stor besøks- og omsetningsutvikling i et svært konkurranseutsatt handelsområde. De holder et høyt nivå på alle parametere, og har gjort et forbilledlig arbeid med butikkmiks og sitt strategiske markedsarbeid, sier juryleder Line Victoria Berg.

Vekst i flatt marked
Strømmen Storsenter er et av landets største kjøpesentre med til sammen 200 butikker. Flere enn noe annet senter i Norge. Senteret skiller seg særlig ut ved å ha hatt en imponerende organisk vekst i et ellers flatt marked og i en konkurranseutsatt region. Strømmen Storsenter har i første halvår 2015 hatt landets beste utvikling i besøk og omsetning.
− Senterets ledelse har arbeidet profesjonelt og bevisst med sammensetning og tilpassing av forretninger, og har en fin miks av lokale og større aktører. Juryen er også imponert over samhandlingen mellom gammel og ny del som skaper en særegenhet og opplevelse for kunden, sier Berg.

Smart og effektiv markedsføring
Strømmen Storsenter har også vært ledende i utviklingen av markedsføringen i kjøpesenterbransjen. Til nå har senteret oppnådd 28 000 medlemmer i sin kundeklubb, svært god synlighet og et stort engasjement i sosiale medier og solgt gavekort for 30 millioner kroner. De har også hatt stor suksess med personal shopper og ble i 2014 kåret til «Best Place o Shop» i Osloregionen.
− Det er imponerende at et så stort senter allikevel klarer å ha en så sterk lokal forankring. Senteret gjennomfører en lang rekke aktiviteter som engasjerer lokalmiljøet. Blant annet «Forskningsdagen» i samarbeid med Kjeller Forskningspark, og «Snapjakten» som også er nominert til kjøpesenterbransjens markedsføringspris «Den Gylne Idé», sier jurylederen.

Fremtidsrettet og miljøfokusert
Juryen fremhever også i sin begrunnelse for prisen senterets unike og effektive systemer for drift og miljøarbeid. Senteret har gode løsninger for å tilrettelegge, optimalisere og effektivisere daglig drift for sine leietakere.Driften av senteret kan også med utstrakt bruk av moderne verktøy for driftsoptimalisering vise til redusert energiforbruk og –kostnader. Ledelsen er også forbilder i norsk kjøpesenterbransje gjennom sin entusiastiske ledelse og sitt kundefokus.

Se Strømmen Storsenters egen presentasjonsfilm her.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Hilde Maren Schjager, markedssjef Nordic Council og Shopping Centers
Tlf: +47 930 28 915 eller e-post: hildemaren@ncscnorge.no

Per Kristian Trøen, senterleder Strømmen Storsenter
Tlf: +47 970 44 236 eller e-post: pk.troen@strommenstorsenter.no

• nordic council of shopping centers
  • nominerte
  • ncsc
  • ncsc norge
  • konkurranse
  • kjøpesenterkonferansen 2013
  • kjøpesenterkonferansen
  • retail

Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kjøpesenterbransjen og den norske avdelingen har nærmere 400 medlemmer. Totalt har den nordiske foreningen over 1200 medlemmer, og har aktiviteter i alle nordiske land.

Foreningens formål er å skape møteplasser for bransjen for faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder.

Arrangementene i Norge er fagseminarer, studietur til utlandet og Kjøpesenterkonferansen hver høst. I tillegg har medlemmene tilgang til flere nordiske arrangement. NCSC tilbyr også utdannelse innen Center Management i samarbeid med NHH (Bergen), KTH (Stockholm), CBS (København) og Alto universitetet (Helsinki).

NCSC står også bak utdelingen av Kjøpesenterprisene: Årets Kjøpesenter, Årets Butikkjede, Årets Driftsteam og markedsprisen Den Gyldne Idé. Disse prisene deles ut årlig på Kjøpesenterkonferansen. For mer informasjon om konferansen og prisene, se www.kjøpesenterkonferansen.no

Rolf Otto Svendsen

Pressekontakt Styreformann NCSC Norge 917 39 522