Flest priser til P4 under radiobransjens Oscar-utdeling, Prix Radio

P4 stakk av med hele fem gjeve priser da norsk radiobransje var samlet fredag for å hedre det beste som er laget på radio det siste året. P4 fikk priser for både årets programledere, reportasje, direktesending, sendeflate og nyhetsbulletin, og ble dermed kveldens klart mestvinnende enkeltkanal.

Prix Radio er radiobransjens svar på Oscar-utdelingen, og totalt 19 priser ble delt ut under den høytidelige seremonien på Meet Ullevaal fredag kveld.

To priser til P4s Radiofrokost

Jubelen sto i taket da den populære programledertrioen i P4s Radiofrokost, Bjørn Faarlund, Marte Kaasa Arntsen og Øystein Røe Larsen, ble kåret til årets programledere. Heller ikke juryen la skjul på at dette er en dyktig gjeng som fortjener å vinne, akkurat slik de gjorde i fjor.

- Dette er programledelse på sitt beste. Lytteren er inkludert og med hele veien, og lærer noe nytt underveis. Det er mange kreative innslag og stolper, det spesiallagde lydbildet setter stemningen, og det hele er magnifique, uttaler juryen om P4s Radiofrokosts vinnerbidrag, «fransk sending».

P4s Radiofrokost vant i tillegg prisen for årets reportasje for innslaget der programleder Øystein Røe Larsen sender direkte fra lamming på en gård i Hallingdal.

- Dette er underholdende og kreativt løst, og reportasjen byr på fantastiske bilder og vanvittig gode beskrivelser, uttaler jyryen blant annet i sin begrunnelse.

Michael Andreassen vant årets sendeflate for fjerde gang

Et annet av P4s mest populære radioprogrammer, «Michael Direkte», stakk også av med en av de gjeve radioprisene fredag. P4s profilerte programleder Michael Andreassen vant prisen for årets sendeflate, en pris han også fikk i 2015, 2016 og 2018. Juryen slutter altså ikke å la seg begeistre, og trekker spesielt fram Andreassens unike evne til å få fram det beste hos dem han intervjuer.

- Dette er profesjonelt gjennomført fra A til Å. Samspillet i studio er topp både mellom programleder og de ulike gjestene. Et vinnergrep her er bruken av enqueter med en  overraskende og kreativ vinkling som gjør at lytteren blir overrasket positivt, skriver juryen.

- Vinner i alle viktige kategorier

P4 og nyhetsanker Patrick Honningsvåg fikk prisen for årets nyhetsbulletin, i tillegg til at prisen for årets direktesending gikk til P4-programmet Midt i Trafikken. Sistnevnte var for sendingen der Martin Johnsrud Sundby tok sitt første individuelle VM-gull og Simen Sveen var kommentator med Jon Schjerpen på indre bane.

Programredaktør i P4, Anders Opsahl, er både stolt og glad over at P4 vinner i så mange viktige kategorier. – Det at vi vinner priser både for P4s Radiofrokost, begge våre to store flater midt på dagen, Michael Direkte og Midt i trafikken, for nyheter og for direktesending, viser at det er kvalitet i absolutt hele spekteret av det vi holder på med, sier Opsahl. – Og for meg som leder er det ikke minst inspirerende å få jobbe med en så kreativ og flink gjeng, avslutter han.

• p4s radiofrokost
  • prix radio
  • p4
  • radio