NENT Group blir vintersportens hjem fra 2021 – sikrer omfattende rettigheter

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har kjøpt de nordiske medierettighetene til en stor del av de mest populære vinteridrettene fra Infront Sports & Media. Den historiske femårsavtalen inkluderer blant annet verdenscupene i alpint og langrenn, samt en rekke andre grener, og styrker dermed NENT Groups posisjon som leverandør av de beste sportsopplevelsene i Norden.

Fra 2021 kan brukere av NENT Groups strømmetjenester Viaplay og Viafree, Viasats betalings-TV-kanaler og NENT Groups gratis TV-kanaler se vintersport fra følgende konkurranser:*

• Verdenscupen i alpint for menn og kvinner
  • Verdenscupen i langrenn for menn og kvinner
  • Verdenscupen i skihopp for menn og kvinner
  • Verdenscupen i kombinert for menn og kvinner
  • Verdenscupen i snowboard for menn og kvinner
  • Verdenscupen i freestyle og freeski for menn og kvinner

Avtalen inkluderer også rettighetene til VM i ski (FIS World Ski Championships) i 2023 og 2025, som omfatter langrenn, alpint, hopp, kombinert, snowboard, freestyle og freeski.

Vintersport har svært sterke tradisjoner i de nordiske landene, med stor publikumsappell og høye seertall år etter år. Flere av Nordens aller mest kjente sportshendelser og idrettsøyeblikk kommer fra de store vinteridrettene. NENT Group ønsker å bygge videre på disse øyeblikkene og skape store seeropplevelser, både for svorne tilhengere av vinteridrett og nye generasjoner seere.

Siden juni 2018 har NENT Group kjøpt eller fornyet en rekke store sportsrettigheter, som blant annet Bundesliga, Ligue 1, Formel 1, IndyCar, EM og VM i håndball, European Tour og Ryder Cup i golf.

Anders Jensen, NENT Group President og CEO uttaler: “Denne avtalen er virkelig en milepæl for oss. I NENT Group-sammenheng måler den seg med kjøpet av rettighetene til Ishockey-VM i 1989 og OL i 2011. Vinteridretten har en særegen posisjon i Norden, og i Norge spesielt, og vinteridretten har skapt noen av de største idrettsstjernene i historien. Med vinteridrett på våre kanaler og plattformer, spesielt Viaplay, styrker NENT Group ytterligere sin posisjon som den ledende leverandøren av sportsopplevelser i Norden.»

Vegard Klubbenes Drogseth, CEO i NENT Group Norge sier: “Vinteridrett engasjerer hele Norge hver eneste sesong og er en del av den norske folkesjela. Vi skal sørge for førsteklasses produksjoner, kommentatorer og eksperter til våre sendinger for å gi seerne en best mulig opplevelse. Nå kan seerne glede seg til mer enn 500 timer med vintersport hver sesong på våre kanaler og strømmeplattformer.”

Bruno Marty, Infront’s Senior Vice President Winter Sports sier: “Vinteridrett ligger i Infronts DNA, og vi tror denne avtalen langt på vei vil sikre fremtiden til vinteridretten. NENT Group kan tilby en distribusjon uten sidestykke med alle sine plattformer, med høy kvalitet på TV-kringkastingen til både betalingskanaler og gratiskanaler, samt lang erfaring med strømmetjenester – noe som også vil gjøre at vinteridretten når ut til et langt yngre publikum enn tidligere.»

NENT Group viser mer enn 50 000 timer av verdens største sportsrettigheter hvert år på sine TV-kanaler og strømmetjenester, som for eksempel NHL, UEFA Champions League, Bundesliga, Ligue 1, Formel 1, IndyCar, NFL (amerikansk fotball), boksing, UFC, tennis, basketball, håndball og golf.

*Rettigheter til enkelte verdenscup-konkurranser er ikke inkludert i avtalen med Infront.

• Massemedia

• tv3