TV3 tar opp jakten på svindlerne

Identitetstyveri, kredittkortsvindel, datahacking og så videre; i 2017 er det mye man skal ta forholdsregler mot. Hvert år går tusenvis av nordmenn i fella til utspekulerte og grådige kjeltringer, som stadig utvikler nye metoder. I kombinasjon med ny teknologi er ingen trygge.

I Svindeljegerne går vi rett i strupen og jakter gjerningspersonene. Med oss har vi Kjell-Ola Kleiven, adm. dir. i Risk Information Group (RIG) og journalist og økonom Ole Eikeland. Barndomskompisene Kleiven og Eikeland skal i denne serien avsløre metodene skurkene bruker, og reiser rundt  i det ganske land (og utland) for å avdekke og forhindre svindel i ulike former.

Klarer Svindeljegerne å få fatt i byttet sitt før en fremmed versjon av deg selv bestiller dyre ting i ditt navn, og løsepenger kreves for nakenbildene på mobiltelefonen din?

Billettsvindel er tema i første episode av Svindeljegerne. Kleiven og Eikeland avdekker både svindlere og deres metoder,for å rundlure godtroende nordmenn som vil på konsert og festival. Vi tar en prat med Finn.no og hører hvilke tiltak de har iverksatt for å få bukt med svindlerne. Til slutt konfronterer vi Norges kanskje mest aktive billettsvindler. Hvordan kan han holde på slik uten å bli tatt?

Premieren er tilgjengelig på forhåndsvisningstjenesten Readytoair.net.

Premiere tirsdag 19. september kl. 20.30 på TV3.

• premiere