Norge på dop - ny dokumentarserie på TV3

Nordmenn er i ferd med å ta alle midler i bruk for å klare hverdagen. Nye dopkombinasjoner dukker opp der du helst ikke ønsker å se det, og det er nesten overalt. I dokumentarserien Norge på dop tar programlederne Stein Inge Stølen og Anders Kvaal seerne med til både de mørkeste avkroker av samfunnet, og steder der vi alle ferdes daglig. De går makta og yrkesgrupper du er avhengig av etter i sømmene. Norge på dop er en fordomsfri reise i Norges skyggesider, der det stilles ubehagelige, men nødvendige spørsmål. Premiere tirsdag 15. september kl. 21.55 på TV3.

I dokumentarserien Norge på dop reter programlederne Stein Inge Stølen og Anders Kvaal søkelyset mot dopbruk i hverdagen. Det kan være amfetamin for å være skarp, såkalte smartdrugs for å skreddersy effekten, og medikamenter for å få sove. Det er med andre ord ikke partydop vi snakker om, snarere prestasjonsdop. De hevder at nordmenn altså er i ferd med å ta alle midler i bruk for å klare hverdagen. Programmet har ikke til hensikt å henge ut enkeltpersoner eller sparke nedover, men derimot belyse vanlige menneskers forhold til alle typer dop.

Anders Kvaal (42) er idéutvikler og har erfaring fra flere dokumentariske programmer de siste årene. Anders er en av idéskaperne til Norge på dop, inspirert av stadige virkelighetsfjerne og kunnskapsløse diskusjoner rundt narkotika- og dopmisbruk. Med Norge på dop ønsker han å undersøke dopbruk i Norge, og stille spørsmål som kan gi grobunn for offentlig debatt.

Stein Inge Stølen (31) er journalist og har jobbet innenfor området bil og motor de siste årene, som skribent og fotograf for magasinet Autofil, biljournalist i Dagbladet og for nettstedet DinSide. Ved siden av bilinteressen har Stein Inge en iboende journalistisk nysgjerrighet rundt alt som ikke kommer frem i dagens lys, og han har gjort en rekke saker rundt bilkriminalitet. I Norge på dop får Stein Inge anledning til å gå i dybden på et nytt tema – dop – og grave frem fakta som allmennheten fortjener å få rede på.

I første episode av Norge på dop stiller programlederne Stein Inge Stølen og Anders Kvaal spørsmål om situasjonen i norsk flybransje. Flybransjen preges av kraftig turbulens og skaper overskrifter om alt fra uhørt arbeidspress til kabinbesetning med promille. Vi møter pilotene som sovner bak spakene, behandlerne som sitter med sjokkerende fakta og myndighetene og interesseorganisasjonene som fornekter. Programlederne graver frem opplysninger som vil få de fleste flypassasjerer til å vurdere å bli hjemme.

Premiere tirsdag 15. september kl. 21.55 på TV3: Norge på dop

Den første episoden av Norge på dop vil bli tilgjengelig på forhåndsvisningstjenesten Ready To Air i løpet av fredag. Interesserte journalister må registrere seg på www.readytoair.net for å kunne benytte seg av tjenesten.