Hvordan gjør Alta-bedrifter det på nett?

September 2017 utførte Nettrakett en større undersøkelse av utvalgte Alta-bedrifters digitale tilstedeværelse. Undersøkelsen hadde som hensikt å avdekke hvordan de presenterer seg på nett.

3 av 10 mangler nettside

Undersøkelsen avdekket at 24% av kommunens største bedrifter ikke har egen nettside. Dette er større bedrifter med en ikke uanselig kundemasse, men som likevel ikke har en tilstedeværelse for kunder digitalt.

- Mange av bedriftene som ikke hadde egen nettside, var til stede på Facebook. Om dette er den eneste måten eksisterende og potensielle kunder kan finne bedriften din digitalt, går man glipp av et stort potensiale. I tillegg har du lagt bedriftens tilstedeværelse på nett i hendene på et stort amerikansk selskap. Dette kan medfølge både usikkerhet og en rekke ulemper, forklarer Line Suhr Johansen, daglig leder i Nettrakett AS.

Johansen er fra Alta, men bor i Bø i Vesterålen hvor hun driver Nettrakett, et helhetlig digitalt byrå som bistår bedrifter over hele landet med synlighet på internett.

Videre ble nettsidene undersøkt for universell utforming, mobilvennlig design og om det var feil eller større mangler. Sidehastighet og sikkerhet ble også vurdert.

- En profesjonell og brukervennlig nettside øker troverdighet og tillit til din bedrift. Folk flest gjør et søk på internett før de går til innkjøp av en vare eller tjeneste. Er du til stede med din bedrift i søkeresultatene, med en profesjonell og brukervennlig nettside, øker sjansene betraktelig for at du får flere kunder. Dette kan også differensiere deg fra dine konkurrenter.
Vi ser dessverre at bedrifter i Nord-Norge henger etter på digital synlighet, og jeg håper denne undersøkelsen kan være med på å belyse problematikken. Internett har kommet for å bli, og for endel bedrifter vil det være helt nødvendig å ta grep, forteller Johansen.

Sosiale medier

Flere og flere bedrifter er i dag til stede i et eller annet sosialt nettverk. Hvilket de gjør veldig rett i, da over 3,7 millioner nordmenn er registrert med egen profil på Facebook. Her kan man treffe mange potensielle kunder og samarbeidspartnere med Facebook-annonsering. Dette er effektiv og målbar markedsføring, noe de aller fleste bedrifter vil ha nytte av.

- 66% av Alta-bedrifter er på Facebook, men noen har registrert bedriften sin som en personlig profil. Dette strider med Facebooks reglement og man risikerer, uten forvarsel, å miste profilen og alle som fulgte den, forteller Johansen.

- Hovedinntrykket er at det fins et stort uforløst potensiale hos mange. Har man vekstambisjoner eller driver i en konkurranseutsatt bransje, er det svært viktig å være synlig på en ryddig måte der målgruppen befinner seg. Det hjelper ikke å ha et godt produkt eller tilbud når ingen vet om det.

I bransjer rettet mot forbrukermarkedet er det nærmest panikktilstander i forhold til konkurransen fra nettbutikker.

- Noen nettbutikker har veldig stor konkurransekraft, men det er gjerne fordi de er gode digitalt. De er tilstede der deres kunder er. Du kan lese deg opp selv eller søke hjelp, men ta uansett grep for din bedrifts synlighet, tilgjengelighet og konkurransekraft, avslutter Johansen.

Se resultatene i undersøkelsen her

• Bedrifter, allment

• bedrift
  • synlighet på nett
  • alta
  • sosiale medier
  • sikre nettsider
  • nettside
  • digital markedsføring

Nettrakett AS er et helhetlig digitalt byrå lokalisert ytterst i vakre Bø i Vesterålen.Vi hjelper kunder over hele landet med nettløsninger, helhetlig nettmarkedsføring, analyse, sosiale medier, grafisk design, foto samt strategisk rådgivning. Vi tar i mot alle typer nettrelaterte utfordringer med et smil.

Line Suhr Johansen

Pressekontakt Daglig leder 957 65 491