Birkebeinere verden rundt

Birkebeinere verden rundt

Interessen for Birkebeinerne har vært stor, også utenfor Norge. Den norske storfilmen er solgt til nesten 100 land og skal opp på kino i flere av verdens største markeder. 17. juni går filmen opp på kino i USA, og Birkebeinerne vil blant annet også få kinopremiere i England, Tyskland, Kina og India.

Her hjemme har filmen også blitt møtt av et entusiastisk publikum og 226.000 har allerede sett filmen på kino.

-Det er få nordiske filmer forunt å få kinodistribusjon i USA, menBirkebeinerne har det som skal til. En god blanding av spenning, en universell historie og så noe så eksotisk som "vikinger" sørger for det. Så det er ingen overraskelse at en av de største amerikanske distributørene har kjøpt den.” sier Rikke Ennis i salgsselskapet Trust Nordisk

-Vi er veldig glade for at vi har lykkes så godt med vårt utenlandssalg. Dette viser at med den rette filmen og gjennom en tydelig strategi er det mulig å lykkes internasjonalt. Vi er selvfølgelig veldig spente før den amerikanske premieren sier en av filmens produsenter Jan Petter Dickman.

Om Birkebeinerne

År 1204. Norge herjes av borgerkrig. Kongens uekte sønn voktes i dyp hemmelighet. En gutt som halve kongerike vil drepe og to menn vil beskytte til døden. En gutt ved navn Håkon Håkonsson. Birkebeinerne er historien om flukten som forandret Norges historie for alltid.

Birkebeinerne er et actionfylt drama inspirert av virkelige hendelser i Norges historie, med et stjernelag anført av

Kristofer Hivju og Jakob Oftebro i de to sentrale rollene som Birkebeinerheltene Torstein og Skjervald. I øvrige roller blant andre: Thorbjørn Harr, Pål Sverre Hagen, Nikolaj Lie-Kaas, Søren Pilmark, Bjørn Sundquist, Benjamin Helstad, Ane Ulimoen Øverli, Thea Sofie Loch Ness, Fridtjov Såheim og Stig Henrik Hoff.

Regien er ved Nils Gaup. Med den verdenskjente Veiviseren er Gaup en av få norske regissører som har blitt nominert til Oscar. I 2012 regisserte han Reisen til Julestjernen, en av de mest sette filmene i Norge dette året. Birkebeinerne vil være Gaups åttende spillefilm.

Manus er ved Ravn Lanesskog.

Filmen produseres av Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae i Paradox og distribueres av Nordisk Film Distribusjon AS. Paradox har produsert og co-produsert 25 spillefilmer og markert seg med en rekke sterke filmer de senere år. Flere av filmene har oppnådd glitrende kritikker og tiltrukket seg et stort kinopublikum. I 2016 lanserer de i tillegg til Birkebeinerne også Erik Poppes film Kongens nei – Tre døgn i april. Tidligere har de stått bak filmer som Hans Petter Molands Kraftidioten og En ganske snill mann (Stellan Skarsgård), Erik Poppes Tusen ganger god natt (Juliette Binoche), DeUsynlige og Hawaii, Oslo, komediene Fatso og Pitbullterje samt barnefilmen Mormor og de åtte ungene og de tre filmene om Knerten.

Nordisk Film Distribusjon har stått bak brorparten av de siste årenes store norske publikumssuksesser, bl.a. Kon- Tiki, Max Manus, Hodejegerne, Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa og Bølgen, ved siden av nordiske og internasjonale block­bustere som Millennium-trilogien og Twilight- og The Hunger Games-seriene.