"Bølgen" passerer "Max Manus" i åpningshelgen

"Bølgen" passerer "Max Manus" i åpningshelgen

«Bølgen» ble møtt av et entusiastisk publikum som har strømmet til kinoene over hele landet. Tallene er talt opp, og det viser seg at utrolige 135 268 personer løste billett.

Bølgen overtar dermed bronseplassen til Max Manus på lista over tidenes beste norske åpningshelg på kino og var allerede på lørdag den mest sette norske filmen på kino hittil i år.

- Dette er rett og slett bare utrolig hyggelig - sier produsent Martin Sundland.
Vi har hele tiden visst at Bølgen har et stort potensiale, men en åpningshelg som dette overgår våre villeste drømmer.
Det aller beste er likevel den overstrømmende responsen fra alle disse tusenvis av mennesker som nå har sett filmen vår. Det er nok kombinasjonen av at vi har laget en meget spennende film som er utrolig velspilt med karakterer man virkelig bryr seg om, kombinert med at filmen tar opp en katastrofe som rent faktisk kan skje.
Vi har også klart å sette fokus på et svært viktig tema for de tusener av mennesker som lever med denne trusselen hengene over seg, sier produsenten.

Kan bli Norges Oscar-håp

«Bølgen» kjemper sammen med to andre norske filmer om å få representere Norge i kategorien, «Beste fremmedspråklige film» under den prestisjetunge Oscar-utdelingen.

Førstkommende onsdag blir den endelige kandidaten offentliggjort.

Foran kamera finner vi to av Norges mest erfarne skuespillere. Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp i hovedrollene som geologen Kristian Eikjord og han kone Idun. Både Kristoffer og Ane har tidligere vunnet flere priser.

Bak kamera finner vi regissør Roar Uthaug som blant annet sto bak ”Fritt Vilt”, den største norske skrekkfilmsuksessen gjennom tidene, de erfarne manusforfatterne John Kåre Raake og Harald Rosenløw Eeg, samt produsentene Martin Sundland og Are Heidenstrøm.

«Bølgen» er Fantefilms syvende spillefilm. Selskapet har tidligere stått bak storfilmer som blant annet Fritt Vilt-filmene og eventyrfilmen «Gåten Ragnarok», som ble hedret med folkets hovedpris under fjorårets Amanda-show i Haugesund.

Tittel: Bølgen
Regi: Roar Uthaug
Produsent: Martin Sundland og Are Heidenstrøm
Manus: John Kåre Raake og Harald Rosenlow Eeg
Premiere: August 2015
Produksjonsselskap: Fantefilm Fiksjon AS

Høyoppløselige pressebilde og trailer kan lastes ned her http://media.filmweb.no

Kategorier

Nordisk Film Distribusjon har stått bak brorparten av de siste årenes store norske publikumssuksesser, bl.a. Kon- Tiki, Max Manus, Hodejegerne, Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa og Bølgen, ved siden av nordiske og internasjonale block­bustere som Millennium-trilogien og Twilight- og The Hunger Games-seriene.