For 113 år siden ble Oslo rystet av et stort jordskjelv, nå skjer det igjen

For 113 år siden ble Oslo rystet av et stort jordskjelv, nå skjer det igjen

Innspillingen av katastrofefilmen SKJELVET er i gang!

23. oktober 1904 ble ikke den vanlige søndagen folk trodde det skulle bli. Midt i ”kirketiden” ble hovedstaden og områdene rundt rystet av et kraftig jordskjelv på hele 5,4 på Richters skala. Kirkespir knakk, takstein raste og mange trodde dommedag var kommet.

Denne virkelige hendelsen danner det dramatiske bakteppet for katastrofefilmen SKJELVET som nå er under innspilling i hovedstaden.

Geologiske undersøkelser forteller oss at det er grunn til å vente nye store jordskjelv i Oslograben-regionen. Man vet ikke når det kan skje, men man vet at muligheten er der. Det eneste vi med sikkerhet vet er at Oslo i dag er betydelig mer sårbar enn i 1904. Sannsynligheten for tap av menneskeliv og voldsomme materielle skader er høyst reell.

Det er et skremmende scenario som danner grunnlaget for katastrofefilmen SKJELVET. Filmen er oppfølgeren til kinosuksessen BØLGEN fra 2015, som med sine over 800.000 solgte kinobilletter ble den fjerde mest sette norske kinofilmen i moderne tid.Men denne gangen er det altså ikke en bygd på Vestlandet som er truet, det er Norges hovedstad.

– At det faktisk er en reell mulighet for at noe slikt kan skje i Oslo er jo først og fremst ganske skremmende, sier produsent Martin Sundland i Fantefilm fiksjon as. – Samtidig er det en historie de færreste har hørt om, og uten tvil et scenario med et stort filmatisk potensiale. -I så måte tror jeg vi trygt kan si at vi er i gang med det som må være en av de mest spektakulære produksjonene i norsk filmhistorie.

Skjelvet får kinopremiere over hele landet 31. august 2018

Bilder og mer info finner du her; http://media.filmweb.no/

Fantefilm Fiksjon AS har stått bak flere store publikumssuksesser de siste årene. Selskapet har på mange måter blitt landets leverandør av sjangerfilm, og leverer storslagne underholdningsfilmer for det brede publikum. Selskapet står bak storfilmen Bølgen (2015), som fikk Amanda for beste norske kinofilm. I 2016 sørget de for julestemning med Prøysens juleklassiker Snekker Andersen og Julenissen. Tidligere har selskapet produsert Fritt Vilt-filmene (2006, 2008 og 2010), Arme Riddere (2011), Flukt (2012) og Gåten Ragnarok (2013). Både Fritt Vilt og Gåten Ragnarok ble hedret med folkets hovedpris under Amanda-showet i Haugesund.

I hovedrollene finner vi igjen Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp i en ny spektakulær og dramatisk film. Regi er ved John Andreas Andersen.