Oslo faller 31. august 2018

Oslo faller 31. august 2018

Se de første bildene fra katastrofefilmen SKJELVET

Nedtellingen er i gang, her er en liten smakebit av hva vi kan forvente oss når Oslo legges i ruiner 31.august 2018.

Last ned teaser trailer her: http://media.filmweb.no/

- Jeg gleder meg til vi nå snart skal få presentere en storslagen og spennende film, som tar for seg et scenario som ikke er så urealistisk som man kanskje skulle tro. I august 2018 treffer «Skjelvet» Oslo, og nå som innspillingen nettopp er avsluttet er det gøy å allerede kunne presentere første lille smakebit» sier regissør John Andreas Andersen.

I 1904 ble Oslo rammet av et jordskjelv med styrke 5,4 på Richters skala. Skjelvet førte til betydelige ødeleggelser. Men heldigvis gikk ingen menneskeliv tapt. Geologiske undersøkelser viser at faren for et nytt og større jordskjelv i Oslo-området kan være reell. Nesten ukentlig registreres det bevegelser i og rundt Oslo.
Hva vil skje dersom et langt større jordskjelv treffer hovedstaden?

SKJELVET er oppfølgeren til katastrofefilmen BØLGEN. Denne gangen er det ikke en bygd på Vestlandet som er truet - det er Norges hovedstad!

Geologiske undersøkelser forteller oss at det er grunn til å vente nye store jordskjelv i Oslograben-regionen. Man vet ikke når det kan skje, men man vet at muligheten er der. Det eneste vi med sikkerhet vet er at Oslo i dag er betydelig mer sårbar enn i 1904. Sannsynligheten for tap av menneskeliv og voldsomme materielle skader er høyst reell.

Det er et skremmende scenario som danner grunnlaget for katastrofefilmen SKJELVET. Filmen er oppfølgeren til kinosuksessen BØLGEN fra 2015, som med sine over 800.000 solgte kinobilletter ble den fjerde mest sette norske kinofilmen i moderne tid. Men denne gangen er det altså ikke en bygd på Vestlandet som er truet, det er Norges hovedstad.

Skjelvet får kinopremiere over hele landet 31. august 2018

Fantefilm Fiksjon AS har stått bak flere store publikumssuksesser de siste årene. Selskapet har på mange måter blitt landets leverandør av sjangerfilm, og leverer storslagne underholdningsfilmer for det brede publikum. Selskapet står bak storfilmen Bølgen (2015), som fikk Amanda for beste norske kinofilm. I 2016 sørget de for julestemning med Prøysens juleklassiker Snekker Andersen og Julenissen. Tidligere har selskapet produsert Fritt Vilt-filmene (2006, 2008 og 2010), Arme Riddere (2011), Flukt (2012) og Gåten Ragnarok (2013). Både Fritt Vilt og Gåten Ragnarok ble hedret med folkets hovedpris under Amanda-showet i Haugesund.

I hovedrollene finner vi igjen Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp i en ny spektakulær og dramatisk film. Regi er ved John Andreas Andersen.