«SKJELVET» fillerister den Norske filmfestivalen - Her er første trailer

«SKJELVET» fillerister den Norske filmfestivalen - Her er første trailer

Katastrofefilmen «Skjelvet» får æren av å åpne Den norske filmfestivalen i Haugesund 19. august. Nå slippes en rykende fersk trailer til filmen.

Trailer og bilder kan lastes ned her: https://media.filmweb.no/

- Skjelvet har blitt et spektakulært drama og en berg og dalbane av en katastrofefilm som vi gleder oss til å vise for publikum. At filmen nå er valgt som åpningsfilm til Norges viktigste filmfestival er en svært hyggelig utmerkelse til alle oss som har jobbet med den. Samtidig slipper vi nå første trailer som gir et lite innblikk i hva publikum har i vente, sier filmens produsent Martin Sundland.

SKJELVET er oppfølgeren til katastrofefilmen BØLGEN. Denne gangen er det ikke en bygd på Vestlandet som er truet - det er Norges hovedstad! I hovedrollene finner vi igjen Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp , og regi er ved John Andreas Andersen.

–Vi gleder oss vilt til å kunne åpne årets festival med Skjelvet! I likhet med sin forgjenger er også dette blitt både storslagent og nervepirrende, og viser i tillegg et meget sterkt menneskelig drama. Vi er stolte over å være de første til å vise denne filmen og er sikker på at den vil ryste godt i publikum både i Haugesund og resten av Norge, sier festivaldirektør Tonje Hardersen.

Filmens regissør, John Andreas Andersen gleder seg også stort til å kunne vise det ferdige resultat.

- Det er en stor ære å få lov å åpne Haugesundfilmfestival. Det er en festival jeg har hatt et tett forhold til helt siden jeg var der første gang som 15 år gammel Amandus-pris deltaker. Jeg er veldig stolt over hva «Skjelvet» har blitt og gleder meg til å få lov til å vise den for publikum for første gang. Den kommer med garantier om scener man aldri har sett på kino i Norge før!

Skremmende scenario

I 1904 ble Oslo rammet av et jordskjelv med styrke 5,4 på Richters skala. Skjelvet førte til betydelige ødeleggelser. Men heldigvis, ingen menneskeliv gikk tapt. Geologiske undersøkelser viser at faren for et nytt og større jordskjelv kan være reel. Man vet bare ikke når.

Det eneste vi med sikkerhet vet er at Oslo i dag er betydelig mer sårbar enn i 1904. Sannsynligheten for tap av menneskeliv og voldsomme materielle skader er høyst reell.
Hva vil skje dersom et langt større jordskjelv treffer hovedstaden?

Det er et skremmende scenario som danner grunnlaget for katastrofefilmen SKJELVET. Filmen er oppfølgeren til kinosuksessen BØLGEN fra 2015, som med sine over 800.000 solgte kinobilletter ble den fjerde mest sette norske kinofilmen i moderne tid. Men denne gangen er det altså ikke en bygd på Vestlandet som er truet, det er Norges hovedstad.

Skjelvet får kinopremiere over hele landet 31. august 2018

Fantefilm Fiksjon AS har stått bak flere store publikumssuksesser de siste årene. Selskapet har på mange måter blitt landets leverandør av sjangerfilm, og leverer storslagne underholdningsfilmer for det brede publikum. Selskapet står bak storfilmen Bølgen (2015), som fikk Amanda for beste norske kinofilm. I 2016 sørget de for julestemning med Prøysens juleklassiker Snekker Andersen og Julenissen. Tidligere har selskapet produsert Fritt Vilt-filmene (2006, 2008 og 2010), Arme Riddere (2011), Flukt (2012) og Gåten Ragnarok (2013). Både Fritt Vilt og Gåten Ragnarok ble hedret med folkets hovedpris under Amanda-showet i Haugesund.