Frisørundersøkelsen 2013 – En myteknuser!

Ut fra overskrifter i mediene kan man til tider få inntrykk av at frisør- og velværebransjen er en uprofesjonelle og useriøs bransje, men dette kan ikke være lengre vekk fra sannheten. Nok en undersøkelse forteller oss en helt annen historie. Ikke det at det ikke finnes problemer og ting å være misfornøyde med her som i andre bransjer, men hovedtrekkene er svært positive.

En bransje som profesjonaliseres
For eieren er det en bransje som har hatt vekst selv i dårlige tider. Man har profesjonalisert seg gjennom valg av driftsform, større enheter og sterkere fokus på seriøs drift. Syv av ti virksomheter er nå etablerte som aksjeselskaper. Trendene viser at en stadig større del er å finne på de beste adressene, som i kjøpesenter og i sentrum. Salongene har voks 25 kvadratmeter i snitt på 10 år, og de vokser i antall ansatte. Snittet i dag er 6,5 ansatte pr bedrift (medlemmer i NFVB). Flere driver som del av en kjede og flere planlegger å utvide.

Hva sier så ansatte om bransjen?
Hele 91 % av de som svarte i ansatteutvalget var svært fornøyd eller ganske godt fornøyd med yrket. For å utdype dette er det bare å ta en titt på STAMI undersøkelsen fra 2012 hvor man sammenligner alle yrkene med hverandre. Denne undersøkelsen viser at frisøryrket sammenlignet med andre yrker skårer høyt på svært mange vesentlige punkter. Sammen med kunstnere, ledere, advokater og dommere er frisører de som skårer høyest på motivasjon og engasjement i jobben, og som oppgir at de har høye faglige utviklingsmuligheter og muligheter for utnyttelse av egne evner i jobben. Frisører er blant de som oppgir at de har høyt arbeidstempo, men er samtidig det yrket hvor færrest oppgir at de har for stor arbeidsmengde.  De oppgir liten grad av rollekonflikt og rolleuklarhet på jobben, og de opplever å få informasjon og støtte fra sine ledere

En myteknuser
Helseplager er et mantra om bransjen, men hva sier statistikken egentlig om dette?  STAMI undersøkelsen fra 2012 viser at frisører har et godt inneklima. Frisører er blandt de som sjeldnest oppgir dårlig inneklima, og ligger faktisk under gjennomsnittet av andre yrkene!
Frisørundersøkelsen 2013 viser at frisørene er svært beviste sin egen rolle i forhold til helserelaterte plager. Hele seks av ti oppgir at de trener to ganger i uken eller oftere. Av disse oppgir syv av ti at de trener for å forebygge belastningsskader. De som trener forebyggende får godt igjen for dette, da de opplever minst belastningsskader. De som sjeldent eller aldri trener og de som røyker er de som rapporterer mest helserelaterte plager. Som for alle andre yrker viser det seg at å trene forebyggende og å kutte røyken lønner seg!

Så hva kan forbedres i bransjen?
Frisørbransjen er en bransje i vekst, og voksesmerter forekommer. Kampen om de ansatte har hardnet til. Både det å få ny arbeidskraft og å beholde ansatte. Frisørbransjen konkurrerer i dag med mange andre "kreative" yrker. I dag finnes det en rekke valgmuligheter, og bransjen konkurrere med flere andre yrker enn tidligere. I tillegg bytter den enkelte ansatte oftere arbeidsgiver. Noe som forsterker at flere bedrifter føler at det er vanskelig å få tak i arbeidskraft. Et annet problem som dukket opp i undersøkelsen var at en del ansatte følte at lønnssystemet ikke var så enkelt å forstå. Dette er noe NFVB har satt søkelyset på i kommende arbeid, og vil være med på å utvikle alternative modeller.

En lys fremtid!
Alt i alt er dette en bransje som oser av faglig stolthet og stadig proffere bedrifter med fokus på kunder og ansatte. Det er en kreativ bransje, med et solid håndverk i bunnen. Bransjen har gått fra små salonger til store, og viser en evne til å håndtere en mer kompleks bedriftsstruktur og ledelse. Fremtiden ser lys ut!

• Fagforeningsarbeid

• organisasjon