University of Texas Austin og NGI inngår samarbeidsavtale

NGI Houston President Victor Taboada (venstre) og Professor Robert Gilbert, the University of Texas at Austin (høyre) etter MoU-signeringen. (Foto: NGI)

NGI og University of Texas Austin (UT) signerte tirsdag 10 november en intensjonsavtale (Memorandum of Understanding - MoU) for vitenskapelig samarbeid og utveksling.

Signeringen og tilhørende arrangement foregikk på det norske konsulatet i Houston, Texas. Over 50 gjester fra ledende firmaer innen olje- og gass-industrien i Texas deltok på arrangementet. Generalkonsul Morten Paulsen ønsket alle fremmøtte velkommen.

Deretter var det tre korte presentasjoner:

• Gulf of Mexico Geohazards with an Emphasis on Deep Waterby.  Earl H. Doyle, Consultant
  • Oso, Washington, March 2014 - The Deadliest Landslide in U.S. History.  Prof. Robert Gilbert, UT Austin
  • Offshore Renewal Energy at NGI.  Knut Schroder, Teknisk ekspert, NGI

På vegne av NGI presenterte Victor Taboada NGI som Norges største senter for geoteknisk ekspertise, og et av verdens ledende sentre for forskning og rådgivning innen fagfeltet. Med hovedkontor i Oslo, distriktskontor i Trondheim og datterselskap i Houston og Perth, har NGI omlag 250 ansatte fra mer enn 40 nasjonaliteter. Ca. 80 % av NGIs ansatte har Master- eller Doktorgrad innen relevante fag.

Professor Robert Gilbert, UT Austin og lederen ved NGI Houston, Victor Taboada signerte intensjonsavtalen. Den er et rammeverk for samarbeid om felles undersøkelser, internasjonale prosjekter, samt vitenskapelig utveksling og opplæring av personell innen felles interesseområder av offshore geoteknikk.

Arrangementet ble avsluttet med enkel servering og mulighet for samtale med nye og gamle  kontakter.

• Miljø, energi

• samarbeidsavtale