Nytt konsept skal høste langsiktige konkurransefortrinn

Per L. Saxegaard er initiativtaker og styreleder i «Business for Peace Foundation», en stiftelse med fokus på forretningsverdighet. Han vil gjennom gruppearbeidet få frem hvordan ikke-statlige organisasjoner kan bidra til verdiskapning for næringslivet, et perspektiv svært få næringslivsledere er opptatt av i dag. I Amfiet får vi høre hva ikke-statlige organisasjoner krever av andre sektorer og hva de selv kan bidra med for at Norge skal ha et langsiktig konkurransefortrinn.

- Uansett nye muligheter næringslivet måtte se i å løse de store utfordringer verden står overfor; må vi innse at selv med betydelige innovasjoner, greier ikke næringslivet å retenke produkter, skape økt produktivitet i verdikjedene eller utvikle støttende omgivelser alene, uttaler Saxegaard

- NGOene kan spille en stor rolle i kunnskapsoverføring og i å bygge relasjoner  der næringslivet har mangler eller ikke har fokusert. NGO kan gi vesentlige bidrag for å skape en direkte linje mellom løsning på sosiale og samfunnsmessige utfordringer og forbedring av bedriftens egen virksomhet, fortsetter han.

Til å belyse dette temaet har Saxegaard fått med seg et team av nøkkelpersoner fra FN, Amnesty, Kirkens Nødhjelp og Fremtiden i våre hender. Fra FN kommer leder i Governance Assessments Programme, John Samuel, som har over 25 år erfaring i demokratifremmende arbeid og Program manager Darko Pavlovic. De øvrige gruppemedlemmene er Beate Ekeløve-Slydal, politisk rådgiver i Amnesty, Christoffer Ringnes Klyve, leder for miljø- og klimaavdelingen i Framtiden i våre hender og Wenche Fone, leder utviklingspolitisk avdeling i Kirkens Nødhjelp.

BBC-anker Lucy Hockings, som dekket 9/11, Afghanistan-krigen og terrorbombene i London, skal lose deltakerne trygt gjennom seansen.

Programsjef i NHH-Symposiet, Eirik Tonstad, ser fram til debatten.

- Vi har stor tro på Amfiet som konsept. Det skal bli veldig gøy å se hva gruppene kommer frem til, sier Tonstad.

Amfiet består også av blant annet:

• Egil Myklebust, Strategisk rådgiver
  • Vibeke Hammer Madsen, Administrerende direktør, Virke