Optimistisk syn på fremtiden

Bærekraftig økonomisk vekst er fullt oppnåelig, ifølge eksperter.

Anført av en strålende opplagt av Lucy Hockings, nyhetsanker i BBC, ble debatten rundt langsiktighet en svært interessant seanse. Bjørn Stigson, tidligere president i WBCSD, verdens ledende næringslivsorganisasjon for bærekraftig utvikling, mener at verden kan forvente en enorm vekst i fremtiden, relatert til en økende verdensbefolkning. Men det «grønne kappløpet» som er i full gang, vil kreve en stor økning i ressurser, energi og økonomi.

- Her har Kina tatt ledelsen, forteller Stigson.

Må finne energiløsninger
Han begrunner dette med en målrettet visjon av statens ledere om å innta en ledende posisjon i den globale bærekraftige utviklingen. Andre asiatiske land som Sør-Korea og Japan, har også konkrete mål om å være i verdenstoppen når det kommer til alternative energiløsninger. Dette vil de få til fordi de både har teknologi og incentiver til å gjøre det, forteller Stigson.

Det grønne kappløpet blir også drevet av «grønne» selskaper, som stadig finner nye løsninger for bærekraftig utvikling. Disse tilpasser seg fort morgendagens utfordringer og er pådrivere for et bærekraftig samfunn, mener Stigson.

Ber studentene forme fremtiden
Selv om fremtiden ser svært lys ut, påpeker han at verden ikke er bærekraftig for øyeblikket. Den forrige generasjonen har ikke vært tydelige nok på dette samfunnsområdet, og Stigson avsluttet sitt innlegg med å henvende seg til studentene:

- Deres oppgave er å skape en bærekraftig verden i fremtiden.

Selskapene tar ansvar
Knut Haanæs, global leder for strategisk og bærekraftig utvikling i BCG, mener verden må stole på næringslivet for å bli bærekraftig. Han påpeker at avtaler mellom ulike land er lite effektive, og henviser til Rio-avtalen i 1992 som viste seg å ikke fungere. Heldigvis er dagens selskaper klar over deres ansvar for den bærekraftige utviklingen, mener han.

- Ingen fabrikk som blir bygd i Europa i dag, er mindre enn 30 prosent mer energieffektiv enn samme fabrikk bygd for 10 år siden, påpeker han.

De neste ti årene vil vi se et gjennombrudd i strategier som er drevet av bærekraftig utvikling. Og den største forandringen vil de fremvoksende økonomiene stå for, poengterer Haanæs.

- Å handle sent er kostbart
Helen Mountford, assisterende direktør for miljøavdelingen i OECD, advarer likevel mot flere fremtidige utfordringer. Etterspørselen etter vann og fossilt brensel øker, samtidig som forurensingen i storbyer kommer til å kreve mange menneskeliv de neste årene.

- Her må myndighetene aktivt gripe inn å legge til rette for bærekraftig utvikling, oppfordrer Mountford.

Hun peker på feilprioritering av subsidier og mangel på samarbeid som hovedproblemet til styresmaktene. Hele 560 milliarder dollar blir subsidiert til olje og gass-virksomhet i de fremvoksende økonomiene, mens kun 88 milliarder dollar blir brukt på fornybar energi totalt i verden.  Dette må endres fort, ifølge Mountford. Å handle sent er svært kostbart, påpeker hun.

- Kostnadene kan øke med opptil 50 prosent til 2020 dersom tiltak ikke blir gjort. Det har vi ikke råd til, sier hun.

Oppfordrer til samarbeidMountford mener det er i stor grad myndighetenes ansvar å bidra til en bærekraftig utvikling. Hun mener at selv verdens ledende næringsliv aldri vil ha samme påvirkning og makt som en stat. Et effektivt, internasjonalt samarbeid kan være nøkkelen til problemet.

- Myndighetene må påta seg ansvaret og komme frem til klare løsninger, avslutter hun.

Tekst: Tormod Baustad Benonisen
Foto: Aida Vardanyan