NIELSTORP+ arkitekter sin visjon for Larvik sjøfront

Nyhet -

NY VISJON FOR LARVIK SJØFRONT FRA NIELS TORP ARKITEKTER - UTEN JERNBANE I HAVNEN

"– Larvik har to buede kystlinjer; en i Indre havn og en ved Farriseidet – med en elv imellom. Det er helt unikt. Nå har det nye veiprosjektet ødelagt buen ved Farris, og det vil være fullstendig vanvittig å gjøre det samme ved sjøen. Ved å legge en «jernelv» av skinner og betong til en stor, bred bro som tar livet av all kontakt mellom byen og sjøen."

Dette sto å lese i Østlandsposten for en liten tid tibake, og debatten fortsetter. NIELSTORP+ arkitekter følger spent med.

Niels Torp har gitt flere innspill til løsningen for Larviks sjøfront. Nå går debatten i Larvik om hvor jernbanen skal ligge:

I vårt forslag til havnefront i Larvik har vi lagt stor vekt på å bevare, og forsterke den myke formen der fjorden møter land. Vi har tilstrebet at ingen av de bygningene som lokaliseres dit blir høye og dominerende, maks 3, unntaksvis 4 etasjer.

Larvik er fra naturens side tilgodesett med den klassiske slakebuen som gir den mest harmoniske overgang mellom land og hav, land og fjord, selve viken der denne spennende overgangen vises.

Det er nærliggende å setil klassiske fjordnære byer verden over, fra Sydney til Nice, der byen bakenfor gjerne strekker sine gateløp, parker og byrom forbi overgangssoner og helt ned til vannkanten – med fri sikt langt utover havet. Byens amfiform videre bakover må også bevares og forsterkes. Larvik ligger på terrasser helt opp til Bøkeskogen. Bylandskapet bør fortsatt få være en "teppeby" der bygninger med jevn høyde følger topografien.

Strandområdet i seg selv bør være fritt for bebyggelse. Vi har foreslått strandpromenaden, som en passende overgang mellom bebygget og ubebygget areal i vikens bue, dette gir en omtrentlig avstand på ca. 50-60 meter for lek, opphold og gode kulturopplevelser. Byggesonen på sydsiden av Storgata blir da ca. 60 meter bred/dyp.

Vi foreslår at det etableres brede allmenninger 20-40 meter mellom de lave bygningene for å sikre god utsikt og kontakt med fjorden fra byen bakenfra.

Larviks gjenværende sentrale sjøfront, arvesølvet fra Tollerodden til Batteritomten, utgjør ca. 570 meter, strandsonen ca. 500 meter. Strandsonen på 25da og følgelig et areal som trenger absolutt vern. Alt må få en utforming som tilrettelegger for glede og trivsel for allmennheten.

På den annen side må heller ikke avstanden mellom strandlinjen og de aktiviteter som finner sted i perleraden av attraktive kultur- og opplevelsesbygg bli så stor at folk flest oppfatter området som goldt. Deres herlighetsverdier vil i meget stor grad bli bygget ned, og uvergelig bli barriere mellom byen og strandsonen. Jernbanedrift skjer ikke uten betydelige inngrep når sporområdene ikke kan graves under bakken.

Herman Hagelsteen

Pressekontakt Arkitekt/Partner +4797669764
Tord Kvien

Pressekontakt Arkitekt/Partner Prosjektleder 951 63 166

Moderne nordisk arkitektur med empati for natur, mennesket og kultur

NIELSTORP+ arkitekter
– empatisk arkitektur

Siden 1984 har NIELSTORP+ arkitekter vært en toneangivende formgiver for det bygde rom i Norge og internasjonalt. Kontoret er nå et utvidet partnerskap som jobber med fremtidsrettet prosjektledelse med fullt integrert BIM design på alle nivå.

Arkitektkontoret er kjent for sitt samfunnsansvar og har stort fokus på gode sosiale møteplasser - både inne i og utenfor byggene som tegnes. Menneskelig skala, respekt for natur, sted og miljø er kontorets ledestjerner.

Kontoret har utformet prisbelønte levende byområder som Aker Brygge, Tjuvholmen og Cicignon Park. NIELSTORP+ arkitekter skaper byområder som lever 24-7 med funksjonsblanding og gode, sosiale møteplasser. Med menneskelig målestokk og stedstilpasset arkitektur er ambisjonen å gjøre hvert sted unikt.

Vi tegner boliger, kontorer, kommersielle bygg og flerbruksbygninger, hoteller, vitenskapssentre, universiteter og sportsarenaer. I tillegg tegner vi også flyplasser, flyplasshoteller og hovedkontorer for internasjonale flyselskaper som Scandinavian Airlines i Stockholm, British Airlines i London og China Eastern Airlines i Shanghai.
Vår tilnærming er at hvert prosjekt er unikt. Et byrom, et bygg, en hytte sees alltid i en sammenheng. Er omgivelsene en urban bykjerne eller et urørt naturlandskap er prinsippet det samme. En humanistisk og empatisk arkitektur skreddersydd for sitt bruk og beliggenhet.

Vi i NIELSTORP+ arkitekter er kjent for vårt samfunnsansvar og for utformingen av gode sosiale møteplasser - både i og utenfor bygningene våre. Våre dyktige og kreative interiørarkitekter tilbyr helhetlige, spennende løsninger i alle våre prosjekter.

Vi har lang erfaring med å utforme masterplaner for byområder rundt om i verden. Foruten sosial bærekraft er vi opptatt av innovative løsninger som legger til rette for fremtiden. Vi samarbeider med ledende miljø- og biotekniske forskere for å iverksette løsninger for sirkulær økonomi, urbane landbruk og smarte hus og byer.

NIELSTORP + arkitekter tror på å skape arkitektur som bidrar til harmoni mellom mennesker, landskap og natur. Vi streber alltid etter å skape rom som er empatiske og bærekraftige, hvor mennesker møtes og trives, nå og i fremtiden.

NIELSTORP+ arkitekter
Industrigaten 59