Årets konsertbilde 2019 ble tatt av Viktor Mauren under en konsert med Karpe på Terminalen Byscene i Ålesund. Foto: Viktor Mauren.

Alta Live og Parkteatret i Oslo er kåret til Årets festival og Årets helårsarrangør!

Det kokte av forventninger og spenningen sto i taket når finalistene til årets prestisjetunge priser i arrangørfeltet var samlet i kveld. I et fullsatt delegatområde på utestedet Blå under musikkfestivalen by:Larm, som denne helgen går av stabelen i Oslo, ble årets beste konsertarrangører kåret.

Fra sine egne kolleger og konkurrenter i hele landet fikk Alta Live og Parkteatret de høythengende utmerkelsene Årets festival og Årets helårsarrangør. Trondheim Konsertkollektiv ble kåret til Årets nykommer, Pstereo fikk prisen for beste profil og årets konsertbilde ble knipset på Terminalen Byscene.

Norge er i verdensklasse når det kommer til antall festivaler og konsertopplevelser per innbygger. Bak tusenvis av møter mellom artist og publikum ligger det vel så mange timer med hardt arbeid, dugnad, planlegging og koordinering. 2019 var nok et sterkt år for den norske livescenen, og alle finalistene og vinnerne representerer mangfoldet av aktører i feltet.

Årets festival 2019
Basert på utradisjonelle valg og verdier har Alta Live, siden oppstarten i 1996 (da som Aronnesrocken) sakte, men sikkert vokst til å bli en veletablert musikkfestival i Alta. I 2019 ble det nye navnet Alta Live presentert for første gang, samtidig som festivalen for alvor tok sats i sitt mål om å bli Finnmarks viktigste musikkfestival. Nysatsingen bar åpenbart frukter og nå kan de smykke seg med tittelen Årets festival.

Sterke nominasjoner
- Det er overveldende å få innsikt i alt det harde arbeidet som legges ned for at publikum skal få store konsertopplevelser. Finalistene illustrerer på en fin måte det unike mangfoldet i livefeltet i Norge og vinnerne fortjener all heder og ære, sier daglig leder i Norske Konsertarrangører, Tone Østerdal.

Årets Helårsarrangør 2019
Parkteatret har de siste årene etablert seg som en av de mest populære konsertscenene i Oslo, både for publikum og artister. Med et variert program og stor sjangerbredde, treffer Parkteatret et bredt publikum. Yngling-konseptet, en konsertrekke myntet på de under 18 år, treffer de også de yngre konsertgjengerne. I 2019 kunne publikum oppleve 236 enkeltstående konserter/klubber. 41 av disse var Yngling-konserter med fri aldersgrense. Parkteatret vant også prisen «Årets konsertarrangør» i 2013.

Årets nykommer 2019
Trondheim Konsertkollektiv er en uavhengig arrangør i Trondheim som satt opp sin første konsert i desember 2017. Siden den gang har kollektivet satt opp 40 konserter på forskjellige scener rundt om i trønderhovedstaden. Kollektivet består av frilansarrangører med forskjellig bakgrunn, med ulike musikalske preferanser og karrieremål, men alle er helt enig om at konserter er det gøyeste som finnes! Og med prisen som Årets nykommer blir det garantert enda gøyere fremover.

En samstemt og inspirert fagjury
- Det har vært lærerikt, innsiktsfullt og ikke minst inspirerende å være med på utvelgelsen av årets finalister. Helårsarrangørene og festivalene som har vært oppe til vurdering er alle svært dyktige og sterke kandidater. Vi ser et stort spenn av arrangører i hele landet, fra små idealistiske og frivillig drevne til de største kommersielle og helprofesjonelle arrangørene. Den viktigste fellesnevneren er iveren etter å formidle store og unike øyeblikk til sitt publikum. Alle finalister fyller på imponerende vis kriteriene for prisen Årets helårsarrangør og Årets festival. Live-Norge lever i beste velgående, sier den samstemte juryen.

Årets fagjury:

Pål Dimmen, rådgiver tilskuddsordninger, Music Norway
Rhiannon Edvards, leder, Virke kultur og opplevelser
Ida Eline Tangen, musikksjef, NRK P3
Tord Litleskare, sjefsredaktør, GAFFA Norge
Guro Kleveland, redaktør, Ballade
Arvid Skancke-Knudsen, skribent og musikkhistoriker

KLIKK HER FOR Å SE VINNERBIDRAGENE OG DE ØVRIGE FINALISTENE

NKA organiserer over 400 festivaler, spillesteder, kulturhus, klubber, promotører og studentsamfunn.