God stemning når Tons of Rock og Halden ønsker landets konsertarrangører velkommen til storslått Arrangørkonferanse i oktober.

Tons of Rock og Halden er vertskap for Nordens største arrangørkonferanse

Tons of Rock i Halden er valgt ut blant flere sterke kandidater til å være vertskap for den årlige Arrangørkonferansen til Norske Konsertarrangører. Konferansen er den største og viktigste møteplassen for landets arrangørbransje og i midten av oktober samles hundrevis av arrangører i Halden for å videreutvikle konsertfeltet i Norge.

For to uker siden vant rock- og metalfestivalen Tons of Rock prisen «Årets festival 2017» etter å ha blitt stemt frem av arrangørkolleger fra hele landet. Til sommeren feirer festivalen fem år og samler over 20 000 musikkglade mennesker på Fredrikstens festning i Halden. Allerede i oktober skal arrangørene på ny lage storslått arrangement, men da med landets konsertarrangører som gjester. Alle tilgjengelige hotellrom er allerede reservert, kommunen er med på laget og programmet begynner å ta form. Sammen med Norske Konsertarrangører satser de på en storslått og viktig helg som skal bringe konsertfeltet fremover.

Svein Bjørge, festivalsjef i Tons of Rock, er stolt og ydmyk over å bli plukket ut som lokalt vertskap for konferansen til Norske Konsertarrangører (NKA).

- Jeg har jobbet lenge nok i arrangørbransjen, til å vite hvilken stor ære det er å få være medarrangør av NKA’s Arrangørkonferanse. Det ligger stor prestisje i det, og vi vet at det er rift om å få være vertskap til det største årlige treffet for arrangører i Norge. Derfor er vi utrolig stolte av å kunne invitere arrangører fra hele Norge til Halden i oktober, sier Bjørge.

Ringvirkninger for hele regionen og på lag med kommunen
Det er avgjørende å ha med kommunen på laget når man inviterer arrangører fra hele landet til konferanse. Ordfører Thor Edquist er entusiastisk over å få muligheten til å vise hva Halden har å by på.

- Det er med stolthet jeg som ordfører ønsker deltakerne i Arrangørkonferansen velkommen til arrangementsbyen Halden. 2018 er året vi markerer at det er 300 år siden svenske Kung Karl 12. falt på vårt nasjonalklenodium Fredriksten festning, og jeg skal sørge for at deltakerne får se og oppleve alt hva Halden har å by på. Deltakerne vil få noen hektiske, interessante, spennende og minnerike dager i Norges vakreste- og mest spennende by, uttaler Edquist.

Anders Tangen, prosjektansvarlig i Norske Konsertarrangører, er imponert over engasjementet og entusiasmen over å få konferansen til Halden.

- Arrangørbransjen har de siste årene blitt kraftig profesjonalisert og vi opplever at det blir stadig viktigere å samles for å utveksle erfaringer, holde seg oppdatert og rett og slett møte likesinnede bransjekolleger for å styrke egen arrangørvirksomhet, og hverandre som kolleger. Vår organisasjon har samlet og styrket arrangører i over 30 år og vi er stolte over å kunne tilby Arrangørkonferansen som en viktig og unik arena for arrangører i vårt langstrakte land. Nå gleder vi oss til å få ferdig konferansens innhold og se hva Tons of Rock og Halden har å by på, sier Tangen.

Klar for konferanse
Svein Bjørge mener Fredriksten festning er som skapt for gode konsertarrangementer som virkelig setter spor.

- Fredriksten festning er en av Europas største og best bevarte festningsverk, og første gang jeg besøkte stedet skjønte jeg umiddelbart at dette var et unikt arrangementsområde med et fantastisk potensiale. Festningen har blitt forsøkt erobret av svenskene hele seks ganger uten hell, men Tons of Rock ble invitert inn bak festningsmurene. Alt står støtt som fjell når vår festival avvikles på sommeren, selv etter at festivalgjestene har handlet over 70 000 halvlitere på området. Da skal den nok klare å ri av noen hundre arrangører i oktober også, avslutter Bjørge.

Arrangørkonferansen går av stabelen 12. – 13. oktober 2018.

NKA organiserer om lag 340 festivaler, spillesteder, kulturhus, klubber, promotører og studentsamfunn.