Testsuksesser for Nokian Tyres sommerdekkfamilie

Nokian Tyres sommerdekk har i løpet av våren hentet en rekke topplasseringer i dekktester i motormagasiner og aviser rundt om i Europa. Nokian V vant testen i Auto Motor og Sport (4/2011), og fikk spesielt høy karakter for sine meget sikre kjøreegenskaper på både våt og tørr vei.

Nokian V – som spesielt er utviklet for det mellomeuropeiske markedet – vant sommerdekktesten i Auto Motor og Sport med solid margin til nummer 2.

Nokian-dekkene har testens laveste rullemotstand. ”Likevel viser Nokian-dekkene seg fra sin beste side også i testen på våt veibane. Stikk i strid med alle de herskende teoriene bremser de bedre enn alle sine konkurrenter. Nokian-dekket gir en problemfri handling, og innkasserer et godt resultati vannplaningstesten.

Svært gode kjøreegenskaper og bremseegenskaper på våt og tørr vei, lite støy, svært lav rullemotstand,” skriver Auto Motor og Sport blant annet.

Bilbladet testet i alt 11 sommerdekk i dimensjonen 225/45 R 17. Nokian V fikk totalt 175 poeng, mens dekket som ble nr. 2 fikk 160 poeng.

I Motor og Dagbladets sommerdekktest (april 2011) ble Nokian Hakka V nr. 2. Dekket fikk topp score, 10 poeng, for unnamanøver og kjørefølelse. Sluttsummen ble 8,8 poeng.

”Nokian gjør det godt i testen. Veigrepet er blant de aller beste, og dekket gir en god kombinasjon av presis styrerespons og kjøreegenskaper som er enkle å håndtere. Det vil si at de hjelper føreren til å håndtere kritiske situasjoner og gir deg ingen brå overraskelser. Dekket er også stillegående og blir dermed et av de beste valgene blant årets sommerdekk,” heter det i Motor som testet i alt 15 dekk i dimensjonen 205/55 R 16 H.

I den samme testen oppnådde Nokian Hakka Green sluttresultatet 8,0 poeng.

Nokian Tyres nyeste sommerdekk, Nokian Hakka Green, vant for øvrig dekktesten i det finske bilbladet Tuulilasi (4/2011), og fikk spesielt ros for sine gode kjøreegenskaper på både våt og tørr asfalt.

”Nokian Hakka Green har nøytrale og balanserte kjøreegenskaper i alle situasjoner på regnvåte veier. Kjøreegenskapene er like gode både på tørr og våt asfalt,” skriver bladet, som testet åtte sommerdekk i dimensjonen 205/55 R 16.

I det andre finske motormagasinet Tekniikan Maailma (Teknikens Värld) (6/2011) ble Nokian Hakka V nr. 2, og ifølge bladet passer dekket meget godt for nordiske sommerforhold. Bladet testet i alt 15 sommerdekk i dimensjonen 205/55 R16.

Også i andre europeiske land og i Russland har Nokian Tyres sommerdekk oppnådd topplasseringer. Nokian V fikk toppkarakteren ”Gut” i testen som ble gjort av tyske ADAC og Stiftung Warentest,og vant testen i tyske Auto Motor og Sport.

I tyske Auto Zeitung fikk høyhastighetsdekket Z G2 karakteren ”Anbefales sterkt”.

Nokian Hakka H vant testen i Russlands største motormagasin Za Rulem, mens Nokian Hakka V her ble nr. 2. I ukrainske AutoCentre var Nokian Hakka Green vinneren, og i nabolandet Hviterussland vant Nokian Hakka V testen i bilbladet AutoBild.

Sommerdekk med trygghetspakke

I mer enn 75 år har Nokian Tyres utviklet, testet og patentert dekkløsninger som øker trafikksikkerheten. Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som spesielt utvikler sommerdekk for krevende nordiske forhold.

Nokian Hakka Sommerdekk er utviklet for nordiske forhold og gir sikre kjøreegenskaper under alle mulige vær- og veiforhold. Når kunden registrerer seg som medlem i Hakka Club og kjøper nye Hakka sommerdekk, følger det med på kjøpet en unik Hakka-garanti og Hakka veihjelp.

Nokian Tyres gir alle Nokian Hakka sommerdekk en utvidet Hakka-garanti. Dersom et dekk som er riktig montert og normalt brukt ved et uhell blir ødelagt, får forbrukeren et tilsvarende nytt dekk kostnadsfritt. Hakka-garantien gjelder til mønsterdybden er nede på 4 millimeter, eller til dekket er ett år gammelt. Dekkene har dessuten et tilfredshetsløfte, som innebærer at kunden har rett til å bytte dekkene mot nye senest 14 dager etter kjøpet, dersom han eller hun ikke er fornøyd med sine nye Nokian Hakka dekk.

For å øke tryggheten ytterligere, lanserer Nokian Tyres i år Hakka Veihjelp, som går ut på at kunden får hjelp på stedet dersom dekk går i stykker underveis. En telefon er alt som trengs for å få besøk av en servicebil. Dersom skaden ikke kan repareres på stedet, taues bilen til nærmeste dekkverksted som selger Nokian Tyres produkter. Hakka Veihjelp er tilgjengelig døgnet rundt i Norge, Sverige og Finland.

Noen sommerdekktester våren 2011:

Auto Motor og Sport (4/2011)

Dimensjon: 225/45 R17

1. Nokian V

2. Bridgestone Potenza S 001

3. Continental Sport Contact 3

Motor, Dagbladet (april 2011)

1. Continental Premium Contact 2

3. Vredestein Sporttrac 3

Aftenposten, Forbrukerrådet (april 2011)

Dimensjon: 195/65 R15

1. Vredestein Sportrac 3V