BX3 Elektroniske Sportsklubb og Magni Sports etablerer skandinavisk storsatsing

12. Desember 2017 - Oslo, Norge: BX3 Elektroniske Sportsklubb og Magni Sports AS er i dag stolte av å annonsere en av Nordens største e-sportsatsinger hittil: BX3 Elektroniske Sportsklubb blir til Nordavind.

BX3 har i flere år vært den ledende norske e-sportklubben og har også hevdet seg sterkt internasjonalt. Med økt finansiell og organisatorisk styrke er BX3 og Magni Sports AS overbevist om at Nordavind vil nå sin visjon om å bli en ledende aktør og underholdningsleverandør på den internasjonale e-sportarenaen.

Nordavind vil holde til i nye lokaler på Intility Arena på Helsfyr. Der vil den nye organisasjonen ha tilgang til moderne treningsfasiliteter for lag og spillere, samt kontorlokaler for administrasjonen. I tillegg vil e-sportutøverne ha tilgang til ressurser i Vålerenga-systemet gjennom en kommersiell rammeavtale, herunder, men ikke begrenset til, mental og fysisk trener, fysioterapeut, og juridisk hjelp.

Magni Sports AS har i første omgang ervervet 80 % av Nordavind AS, med mulighet til å øke denne til 90.1 % som følge av ytterligere kapitaltilførsel. Eier av Magni Sports AS, Tor Olav Trøim, ser et betydelig potensiale i e-sport som omtales som den største «businessen», som ingen har hørt om.

Vi har funnet et team med veldig flinke mennesker og utøvere, ledet av Stein og Steffen (grunnleggerne av BX3) som har fått til mye på kort tid med begrensede midler. Vi håper å legge til rette for en solid internasjonal satsing, og er spent på hvor vi sammen med Nordavind kan ta dette, sier Tor Olav Trøim.

Å ta steget over til den internasjonale scenen er en målsetning vi har jobbet hardt for de siste syv årene, og det er derfor i dag ekstra godt å annonsere satsingen og samarbeidet. Vi har fått med oss et lag av mennesker som sitter på unik kompetanse som vi ser frem til å jobbe med, samt lære av. Vi ser meget frem mot å starte jobben på nyåret!
sier Steffen Willumsen, Kommersiell leder i Nordavind AS.

Om e-sport:

Elektronisk sport (e-sport) er videospill i en formalisert form for konkurranse eller prestasjonsøvelse. Konkurranser forgår i forskjellige spill og sjangere gjennom plattformer som datamaskin og spillkonsoll. E-sporttilskuere følger spillet via digitale medier og tradisjonell TV-overføring, i tillegg arrangeres det live-events på stadion.

E-sport regnes i dag som den raskest voksende sporten globalt, og tiltrekker seg rundt 400 millioner interessenter verden rundt. Globalt forventes e-sport å omsette for USD 700 millioner i 2017, økende til USD 1,5 milliarder i 2020.

Om Vålerenga Fotball AS (VFAS):

VFAS er Vålerenga Fotball Elites driftsselskap, opprettet for å skaffe inntekter og å drifte Vålerenga Fotball Elites satsing på banen. Samarbeidet er regulert i en samarbeidsavtale som er vedtatt av Vålerenga Fotball Elites årsmøte.

VFAS har som oppgave å skjøtte alle administrative og markedsmessige oppgaver, og alle administrativt ansatte i klubben er ansatt i VFAS.

VFAS er et aksjeselskap som eies av Tor Olav Trøim, og selskapets daglige leder er fra 2016 Erik Espeseth. Styreleder er Erling Lind.

Vålerenga Fotball AS er et heleid datterselskap av Magni Sports AS.

Om Nordavind AS:

Etablert i 2017 av Tor Olav Trøim, Stein Wilmann og Steffen Willumsen som en internasjonal satsing forankret i Norge og Skandinavia. Klubben har ambisjoner om å etablere seg som en bærekraftig utfordrer på den internasjonale e-sportscenen.
Klubben holder til i nybygde lokaler ved Intility Arena som huser klubbens spillere, ledelse og apparat.

Kontaktpersoner:

• internasjonal satsing
  • skandinavia
  • e-sport norge

BX3 Elektroniske Sportsklubb (EK) er Norges største og mestvinnende elektroniske sportsklubb. Klubben ble stiftet i 2011 med formål om å gi spillere og talenter de nødvendige ressursene for videre utvikling, samt ha et tilbud til alle som interesserer seg for elektronisk sport. Huser per i dag mange av Norges fremste e-Sport atleter og noen av verdens beste utøvere med medaljer i fra nasjonale mesterskap og verdensmesterskap.

For mer informasjon, besøk BX3 sin klubbnettside: www.BX3EK.no

Steffen Willumsen