Camilla Indset Sørgjerd norsk mester

Det ble en aldri så liten skrell i søndagens norgesmesterskap for kvinner da Camilla Indset Sørgjerd fra CK Victoria holdt unna til målstreken etter en lang dag i brudd. Sølvet gikk til Cecilie Gotaas Johnsen fra Team Hitec Products, mens Ingrid Lorvik ble andre CK Victoria-rytter på pallen med sin bronsemedalje.

Etter en kontrollert førsterunde og samlet felt til første målpassering eksploderte kvinnenes fellesstart på den andre av fem runder. I bruddet satt Sørgjerd sammen med Tiril Bjønnes fra Grimstad SK, Marie Ommundsen fra IK Hero, Thea Thorsen fra Hitec Products og Kirsti Ruud fra Økern CK. Gruppa samarbeidet bra lenge og hadde på det meste over tre minutter på hovedfeltet.

Mot slutten slet en gruppe med blant andre Gotaas Johnsen og Lorvik seg fra feltet og tok opp jakten på kvintetten i front. Det holdt nesten for Gotaas Johnsen og Lorvik som spurtet inn til henholdsvis sølv og bronse. Alene i front lå imidlertid Indset Sørgjerd som den eneste fra det opprinnelige bruddet. Med et halvt minutts ledelse kunne CK Victoria-rytteren nyte den siste kilometeren og sykle inn til en overraskende, men velfortjent gullmedalje. I mål var Indset Sørgjerd 25 sekunder foran Gotaas Johnsen og Lorvik.

- Dette var etter planene. Oppgaven min var å gå til i Åsleia, og jeg fikk med meg fire andre. Samarbeidet i gruppa var lenge bra og vi opparbeidet en god ledelse. Etter hvert begynte folk å stå over føringer og da jeg så de andre var slitne kjørte jeg mitt eget tempo siste gang opp bakken. Det var en nytelse å kjøre den siste kilometeren, sier gullvinneren.

Indset Sørgerd får nå gleden av å sykle med norsk mestertrøye det neste året.

Resultater

1. Camilla Indset Sørgerd, CK Victoria