Holst Enger norgesmester etter monsterspurt

Ettermiddagens U23 fellesstart på Eidsvoll utviklet seg etter hvert til et steinhardt sykkelritt der forhåndfavorittene angrep hverandre. Etter siste runding med 23 km igjen så det ut til at en sterk gruppe med Sven Erik Bystrøm, Sondre Holst Enger, Daniel Hoelgaard, Odd Christian Eiking og NorgesCupleder Adrian Aas Stien skulle holde inn. De ble imidlertid for dårlig samarbeid i gruppen, og et jagende hovedfelt fikk kontakt før den avgjørende bakken for siste gang. Her klarte Fredrik Strand Galta, Andreas Erlend og Odd Christian Eiking å opparbeide seg en luke på rundt 25 sekunder. Med 2 km igjen hadde de fortsatt en ledelse på 16 sekunder, men det var før Sondre Holst Enger startet spurten sin bak i feltet.

- I dag prøvde jeg en litt ny taktikk med å være aktiv underveis og ikke spare meg til spurten. På slutten trodde jeg at Andreas skulle ta det, men plutselig så jeg at jeg kunne klare å ta de igjen. Det gikk jo ganske bra, sa en meget fornøyd Holst Enger etter målgang.

Han vant en liten hjullengde foran lagkompis Andreas Erlend, mens Fredrik Strand Galta ble nummer tre. Sondre Holst Enger startet spurten med 450m igjen, kjørte alle konkurrentene sine av hjul i motvinden på oppløpet, og klarte som eneste rytter fra hovedfeltet å ta igjen bruddet.

- Jeg så for meg den norske mestertrøyen i dag. Det var naturlig nok litt surt å bli tatt igjen på de siste meterne, men det var godt at det var lagkamerat Sondre som kom, sa sølvvinner Erlend etter målgang.

- Vi gikk for gull i dag og sitter igjen med bronse. Det ble som alltid litt luring på oppløpet, og da kom Sondre veldig fort, sa en mellomfornøyd bronsevinner Fredrik Strand Galta.

Topp 3 Menn U23 fellesstart

1. Sondre Holst Enger, Horten OCK/Team Sparebanken Sør