Hovdenak og Eid tok seieren i NC5 Terreng Maraton i Sørum

Seieren gikk til Hovdenak og Eid under sesongavslutningen av NorgesCup Terreng Maraton i Sørum i helgen.

Sørum idrettslag var arrangør av den den 5. og siste utgaven av NorgesCup Terreng Maraton som var en del av Stomperudrittet i Sørum. I dag skulle sammenlagtvinneren i Norgescupen for kvinner- og menn senior kåres. Denne løypen har blitt beskrevet som svært hard av arrangører og ryttere, og etter mye nedbør kunne rytterne forvente en ekstra utfordring. Med andre ord, en real avslutning på maraton sesongen. Stikkordet var gjørmefest og rytterne kom i mål svært tildekkede.

K senior skulle sykle 53km. Her var det Hildegunn Gjertrud Hovdenak fra Nesset CK som bar laksetrøyen under dagens ritt. Hun var på forhånd suveren leder av Norgescupen i sin klasse, og det var dermed avgjort på forhånd at hun ville stikke av med sammenlagtseieren. Det var likevel spennende å se hvem hun ville ha på pallen til sammenlagtseieren, og ikke minst: hvem som kom til å vinne dagens ritt.

Etter 14km var det Hovdenak var raskest til første passering. Sunniva Dring kom 26 sekunder bak, mens Rakel Birkeli lå 1.17 bak. Hovdenak beholdt ledelsen hele veien og passerte målstreken først med hendene i været og kunne smile bredt. Ikke bare vant hun NC-rittet på Sørum, men også Norgescupen 2017 sammenlagt. 40 sekunder bak kom Dring, mens Birkeli tok en tredjeplass 14:36 bak førsteplassen.

- Gjørmete og tungt å kjøre i dag. Veldig gøy å ta sammenlagtseieren, men syns det først er nå at sykkelformen begynner å komme, sier Hovdenak.

M senior skulle sykle 65km. Her var sammenlagt-seieren enda ikke avgjort. En spennende duell stod mellom Ole Hem fra Romeriksåsen SK og SWIX Hard Rocx, bærer av laksetrøyen og leder før dagens ritt, og lagkompisen Vidar Mehl fra Raufoss & Gjøvik SK og SWIX Hard Rocx. Hem hadde vunnet tre av fire Norgescup ritt denne sesongen.

Til første passering var det jevnt mellom fire mann: Eirik Fiskvik fra Savalen SK og Team Trek først, Sondre Linstad-Hurum fra Kristiansand CK, Mehl, og Emil Hasund Eid fra Kloppa Off Road Klubb. Thomas Engelsgjerd fra Halden CK og SWIX Hard Rocx jagde seg etter hvert opp i ledelsen, men med fem ryttere hakk i hæl, deriblant også Norgescuplederen, Hem. Mot slutten var derimot ingen tvil om hvem duellen stod mot: Eid og Hem. Eid dro derimot fra Hem mot slutten og kom som ensom majestet til mål, hele 03:48 før Hem.

Jeg kjørte sterkt på og dro ifra Hem i bakken, sier Eid.

Emil var sterkest i dag, så holdt jeg på så lenge jeg kunne. En sammenlagtseier føles bra. Jeg resier til Sveits i morgen, så hadde det etapperittet jeg skal kjøre litt i bakhodet. Ikke den beste oppladningen, men når du får startnummer på må man gi gass, sier Hem.

Topp 3 i NC5:

K Senior:

1. Hildegunn Gjertrud Hovdenak (Nesset CK)

2. Sunniva Dring (Sagene IF Sykkel/ Tear)

3. Rakel Birkeli (Hammerfest SK)

M Senior:

1. Emil Hasund Eid (Kloppa )

2. Ole Hem (Romeriksåsen SK / SWIX Hard Rocx)

3. Vidar Mehl (Raufoss & Gjøvik SK / SWIX Hard Rocx)

Komplett resultatliste

NorgesCup Terreng Maraton 2017 sammenlagt:

K Senior: